رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

دفاع اوباما از تصمیم تعطیلی گوانتانامو

باراک اوباما امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر سر تصمیم خود مبنی بر بستن زندان گوانتانامو تا ژانویه ۲۰۱۰ می‌ایستد.

رئیس جمهور آمریکا وجود بازداشتگاه آمریکا در خلیج گوانتانامو را باعث تضعیف امنیت ملی ایالات متحده و باعث لطمه خوردن به چهره آن کشور در جهان دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما این مطلب را در یک سخنرانی طولانی در مورد تبیین راهبردهای سیاسی خود اعلام کرد. بحث بر سر تعطیلی زندان گوانتانامو به تازگی در آمریکا شدت گرفته و سخنان امروز باراک اوباما در جهت کنترل این بحث‌ها ارزیابی می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود، این بازداشتگاه را «مکانی نابهنجار» توصیف و روش‌های ضد تروریستی دوران جرج بوش را روش‌هایی برخاسته از «هراس و ایدئولوژی» عنوان کرد.

آقای اوباما افزود: «تروریست‌ها تنها زمانی می‌توانند موفق شوند که صفوف خود را گسترش داده و آمریکا را با هم‌پیمانانمان بیگانه کنند.»

رئیس جمهور آمریکا با نظر جناح‌های راست و چپ در مورد روش مبارزه با تروریسم مخالف است

وی ادامه داد: «آنها هیچ‌گاه نمی‌توانند در این کار موفق شوند، اگر ما نسبت به هویت خودمان وفادار بمانیم.»

رئیس جمهور آمریکا با این سخنرانی، مخالفت خود با نظر جناح راست که معتقد است در مبارزه با تروریسم هر عملی موجه است را ابراز کرد. از سوی دیگر وی با نظر جناح چپ که معتقد به ارجحیت همیشگی شفافیت بر امنیت ملی است نیز مخالفت کرد.

باراک اوباما زندان گوانتانامو را یک «آزامایش به انحراف رفته» نامید و افزود که «این بازداشتگاه و سیاست‌های دولت بوش، دولت وی را با سردردی شدید مواجه کرده‌است.»

با این حال وی در سخنرانی خود اظهار داشت: «افرادی که می‌توانند امنيت ملی آمریکا را به خطر بيندازند، آزاد نخواهند شد.»

کنگره آمریکا به تازگی درخواست بودجه باراک اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو را رد کرده‌ است.
سنای آمریکا نیز با انتقال زندانیان این بازداشتگاه به خاک آمریکا مخالفت کرده است.

در زندان خلیج گوانتانامو هم‌اینک ۲۴۰ زندانی به‌سر می‌برند. این زندان پس از حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، به منظور نگهداری و بازجویی از افراد مظنون به تروریسم برپا شد.

Share