رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

دولت و اصل ۴۴ قانون اساسی
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «خلأ برآورد صحیح اطلاعات» به نحوه عملکرد دولت در رابطه با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «مروری بر تاریخ سیاسی حکومت‌ها نشان می‌دهد کسب قدرت به مراتب آسان‌تر از حفظ قدرت است و کاربرد قدرت در جهت منافع از هر دو دشوارتر، زیرا کاربرد قدرت مبتنی بر خرد، علم و حکمت است.»

سرمقاله‌نویس اعتماد با اشاره به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نشست هم‌اندیشی مشترک مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضائیه، ادامه داده‌است: «چگونه می‌توان از این کلام حساب‌شده آیت‌الله هاشمی که «فاصله کشور با اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز توسعه و سیاست‌های اصل ۴۴ و برنامه چهارم نامطلوب است» گذشت، در حالی که مواضع دولت خلاف آن را می‌گوید؟»

این سرمقاله افزوده‌است: «هاشمی رفسنجانی با اشاره به آرزوی رهبر برای عدم وابستگی به درآمد نفت گفت؛ ۱۰ سال مهلت نوشتیم تا هر سال ۱۰ درصد از وابستگی به نفت کم شود و اضافه کردند «از آن تاریخ پنج سال می‌گذرد» و سؤال بزرگی که باید برای یک دانشجو و استاد دانشگاه وجود داشته باشد این است که چقدر این امر تحقق یافته است؟ و سپس با قاطعیت در جمع خبرنگاران اعلام کرد عملکرد مجلس شورای اسلامی، دولت نهم و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اصل ۴۴ خوب نبوده‌است.»

متن کامل سرمقاله

اعلام برنامه‌های آتی دولت در آستانه انتخابات
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «مطالبات مردم و وعده‌های انتخاباتی» اعلام برنامه‌های آتی دولت در زمان انتخابات را مورد نقد قرار داده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «ظاهراً به دلیل سفرهای متعدد هیأت محترم دولت به مناطق مختلف کشور و احتمالاً تدوین برنامه برای چگونه اداره نمودن جهان; طی چهار سال گذشته وقت چندانی برای اجرای برخی قوانین یا اعلام موفقیت‌های دولت نهم و اعلام برنامه‌های آینده باقی نمانده و این روزها روزهای پرترافیکی در پرداخت‌ها و اعلام موفقیت‌ها و برنامه‌های آتی است.»

سرمقاله‌نویس مردمسالاری اضافه کرده‌است: «این‌که مطالبات اقشار مختلف مردم به صاحبان حق تحویل داده شود و قانون اجرا گردد; امری مطلوب و مایه خوشحالی است. آنچه جای تأمل جدی دارد این است که چرا تاکنون این وجوه و حقوق مختلف ادا نگردیده و تا این زمان به عهده تعویق انداخته شده است؟ چرا این زمان را برای دادن وعده‌های رنگارنگ انتخاب نموده‌اند؟»

به نوشته این سرمقاله: «آنانی که این روزها اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق را یکی از دستاوردهای دولت نهم می‌دانند و آن را در بوق و کرنا کرده‌اند چه پاسخی برای تعلل چندین ساله در اجرای این قانون و همچنین ناقص اجرا کردن آن دارند؟ این‌که مدت‌های مدیدی قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را معطل کنیم و سپس در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی برای پیاده کردن آن دست به کار شویم، جز تلاش برای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی معنای دیگری را در اذهان بسیاری از مردم بر جای نخواهد گذاشت.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «کاش زمانی فرا برسد که در آن مقامات و مسئولین اجرائی به جای این که بگویند انجام خواهد شد، بگویند انجام دادیم و اجرا شد. مردم ایران از شعور بالای سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند، رأی این ملت نشانه عزت و شخصیت آن‌ها است. هیچ پول; وعده و وعید; کم یا زیاد نمودن ساعت کار اداری بخشی از کارکنان و... نمی‌تواند باعث آن شود که صاحبان حق رأی کرامت خود را با آن‌ها معاوضه نمایند.»

متن کامل سرمقاله

روحیه تهاجمی برای نجنگیدن
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جنگ و یک انتخابات» سیاست خارجی ایران را در آستانه انتخابات مورد بررسی قرار داده‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «ما ملت ایران در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ناامنی، تهدید، بی‌ثبات‌سازی، جنگ‌افروزی و تهاجم حرف اول را در آن می‌زند. در چنین منطقه‌ای اگر هم جنگ‌طلب نباشی- که ملت و حاکمیت ایران نیست- باز هم باید برای صلح و امنیت جنگید. برای نجنگیدن و جنگ نداشتن باید جنگید. و برای نجنگیدن و متحمل هزینه‌های جنگ نشدن، باید روحیه سلحشوری و تهاجمی و مقتدرانه داشت.»

این سرمقاله افزوده‌است: «در روزگار سابق، آمریکایی‌ها توانسته بودند ناامنی و بی‌ثباتی را نه فقط در عمق مرزهای ما بلکه در پایتخت (آشوب‌های تیرماه۷۸) و در میان طیف‌هایی از مجلس و دولت رسوخ دهند. فرض بر این بود که در روزگار کلید خوردن پروژه خاورمیانه جدید و کشورگشایی‌های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توان ایران را از درون درگیر و مشغول خود کرد و در یک دوره ۴ تا حداکثر ۸-۷ ساله پیروزی در جنگ جهانی چهارم را در تهران و بغداد و تل آویو و دمشق و بیروت جشن گرفت.»

سرمقاله‌نویس کیهان تاکید کرده‌است: «بحث‌ها و نقدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی نامزدها جای خود را دارد اما فراتر از همه این بحث‌ها باید توجه داشت که قلمرو امنیت ملی، بیش و پیش از همه این مباحث ضرورت دارد و این قلمرو باید مصون و محفوظ بماند. ملت در این میان تفاوت امنیت و عزت و اقتدار و استقلال را با ناامنی، طفیلی‌گری، گدایی محبت مستکبران و خوش‌رقصی‌های بی‌حاصل برای آنان می‌فهمد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «دستاورد یک سفر نورانی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سهام عدالت مغایر برنامه چهارم»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «الگوی جدید، کارشناسان جدید»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مچ‌بندها و مچ‌های باز شده»

Share