رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸

«ایران، سه سال دیگر بمب اتمی می‌سازد»

گروهی از کارشناسان روسی و آمریکایی اعلام کردند که ایران، ظرف یک تا سه سال آینده قادر به ساخت یک بمب اتمی ساده خواهد بود.

این کارشناسان که در موسسه تحقیقاتی ایست‌-وست (شرق-غرب) مشغول به تحقیق هستند، در عین حال می‌گویند که پنج سال پس از این زمان، جمهوری اسلامی قادر به تولید یک کلاهک هسته‌ای قابل حمل با موشک‌های بالستیک خواهد شد.

عنوان گزارش این موسسه، «ارزیابی مشترک ایالات متحده و روسیه از تهدیدهای بین‌المللی در زمینه توانایی بالقوه هسته‌ای و موشکی ایران» است.

۱۲ کارشناس (شش کارشناس روسی و شش کارشناس آمریکایی) این گزارش را به طور مشترک منتشر کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که جمهوری اسلامی ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، توانایی فنی لازم برای ساخت موشک‌های پیشرفته با برد متوسط و موشک‌های دوربرد میان قاره‌ای را بدست خواهد آورد.


عکس از AFP

بر این اساس، این کارشناسان، ایران را در چند سال آینده خطری برای کشورهای اروپایی نمی‌دانند و لزومی به استقرار سامانه موشکی در اروپا (لهستان و چک) نمی‌بینند.

نتایج اصلی این گزارش در اواخر سال گذشته شمسی در اختیار مقام‌های امنیتی روسیه و آمریکا قرار گرفته است.

این کارشناسان بر این باروند که کمک خارجی به ایران، احتمال سرعت گرفتن برنامه‌های هسته‌ای این کشور و دستیابی به سلاح اتمی را افزایش می‌دهد.

نویسندگان این گزارش، تنها راه مقابله با «ظهور ایران هسته‌ای» را همکاری هر چه سریع‌تر مقام‌های روسیه و آمریکا دانسته‌اند.

Share