رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از «مصادره» یک کاندیدا
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مرزبندی با افراطیون»، به نقد عملکرد «افراطیون» دوم خرداد در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این روزها عناصر افراطی دوم خردادی که جایگاهی در میان مردم ندارند، در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی و به بهانه حمایت از مهندس میرحسین موسوی به این شهر و آن شهر و این محفل و آن محفل می‌روند و حرف‌های کهنه و نخ‌نما شده خودشان را مطرح می‌کنند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در این میان آنچه نگران کننده است اینست که افراطیون دوم خردادی تلاش می‌کنند کسی را که با آنها مرزبندی مشخص دارد و عملکرد او در دوران دفاع مقدس و بعد از آن ثابت کرده است از جنس آنها نیست، از اردوگاه خود بدانند و با مصادره کردن او بهانه‌ای برای تکرار حرف‌های کهنه و منسوخ و بی‌اعتبار خود بتراشند.»

این روزنامه می‌افزاید: «به نظر می‌رسد افراطیون دوم خردادی درصدد بدنام کردن کسی هستند که می‌دانند گروه خونی او به هیچ‌وجه به آنها نمیخورد. آنها می‌خواهند با حمایت‌های خود از این داوطلب ریاست جمهوری، بهانه‌ای به دست جناح مقابل بدهند تا بتوانند تبلیغات منفی خود را سازماندهی کنند و این ضربه‌ای باشد بر همان کسی که آنها خود را حامی او معرفی می‌کنند تا جلوی پیروز شدن او گرفته شود.»

متن کامل سرمقاله

«تاثیر محدود صداوسیما بر مردم»
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اتفاق تازه‌ای نیفتاده است!» در خصوص نامه اعتراض‌آمیز مهدی کروبی به رئیس سازمان صداوسیما است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «نامه دیروز کروبی به رئیس صدا و سیما را می‌توان تکمیل کننده حلقه مکاتبات او با سردار فیروزآبادی، آیت‌الله جنتی و حسین شریعتمداری دانست. نامه دیروز کروبی همچون سه نامه قبلی، نشان می‌داد که این کـانـدیـدای سـرشناس اصلاح‌طلبان، به شدت نگران گستـرش «عدم عدالت» در انتخابات است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که تاثیرگذاری صدا و سیما بر مردم، متاسفانه بسیار محدود شده و معمولاً از «راه یافتن برخی تکیه کلام‌های سریالی به میان جوانان و مردم کوچه و بازار» تجاوز نمی‌کند. رفتار فعلی صدا و سیما با اصلاح طلبان نیز، داستانی نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد.»

این روزنامه افزوده است: «مدیران صداوسیما و بعضی مخاطبان نامه‌های قبلی کروبی نباید دچار توهم و ذوق‌زدگی شوند و گمان کنند که تاثیرگذاری آنها، ‌موجب نگرانی اصلاح‌طلبان است. زیرا اگر قرار بر تاثیرگذاری این رسانه‌ها و نهادها بود، در سال ۷۶ که همه آنها با اعتقاد قلبی و اتحاد غیراجباری در برابر اصلاح‌طلبان ایـسـتاده‌بودند، این «تاثیر» خود را نشان می‌داد.»

متن کامل سرمقاله

دفاع از موضع ایران در قبال اسرائیل
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «مسافر تل‌آویو» به بررسی دیدار روز گذشته نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری ایالات متحده پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «بازنگری استراتژیک آمریکا در سیاست خود درباره ایران، اکنون در مرحله «هماهنگی» قرار دارد. آمریکایی‌ها کلیاتی مانند «حذف پیش شرط» و «آغاز گفت وگو‌ها به شکل چندجانبه از مسائلی که به قول خودشان، همکاری در آنها امکان‌پذیر است» را نهایی کرده‌اند و اکنون تلاش می‌کنند به متحدان خود در این باره که در مذاکرات با ایران به امنیت و منافع آنها وفادار خواهند ماند، اطمینان بدهند.»

سرمقاله‌نویس کیهان می‌افزاید: «برخلاف آنچه بسیاری از تحلیلگران غربی انتظار داشتند دیروز این نتانیاهو بود که توانست ملاحظات و ادبیات خود را به اوباما تحمیل کند نه برعکس. آنچه دیروز اتفاق افتاد تقریبا برعکس بود و این اوباما بود که مواضع خود را به نخست وزیر تندرو رژیم اشغالگر قدس نزدیک کرد.»

این روزنامه افزوده است: «مرور آنچه دیروز در واشینگتن میان اوباما و نتانیاهو گذشت به وضوح نشان می‌دهد ارزیابی ایران در این باره که آمریکا همچنان اسیر ذهنیت‌های صهیونیستی است و لابی حامی اسرائیل نقشی جدی در شکل‌دهی به سیاست‌های آمریکا درباره ایران دارد، کاملا صحیح و قابل دفاع است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «تفرقه قومی- مذهبی ؛ توطئه دو بعدی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «حساسیت مجلس به حکایت یک میلیارد دلار»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «انتخابات و برج توهم اقتصادی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ژرفای پیوند مردم و روحانیت»

Share