رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

عراق «تروریست‌پروری آمریکا» را محکوم کرد

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق گفت که بغداد «حمایت آمریکا از تروریست‌ها» در منطقه کردنشین عراق را محکوم می‌کند.

وزیر خارجه عراق که در تهران به سر می‌برد، عصر امروز سه‌شنبه در کنفرانس خبری با همتای ایرانی خود اظهار داشت که بغداد موضوع «حمایت» آمریکا از گرو‌ه‌های «تروریستی» در شمال عراق را با مقام‌های واشینگتن مطرح کرده است.

اظهارات آقای زیباری چند ساعت پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرد در مناطقی از مرز‌های غربی ایران و عراق، «تروریست پروری» می‌کند، ایراد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه عراق در واکنش به این اظهارات آقای خامنه‌ای، افزود که کردستان عراق خود را ملزم کرده است تا سرزمین خود را در اختیار کسانی که «علیه ایران و ترکیه اقدام می‌کنند»، قرار ندهد.

استان‌های شمال غربی ایران که کردها نیز در آن‌جا سکونت دارند، اغلب صحنه درگیری نیروهای مرزی با شورشیان پژاک است.


ایران و ترکیه بارها برای سرکوب نیروهای کرد شورشی از زمین و هوا وارد خاک عراق شده‌اند که این امر با اعتراض بغداد مواجه شده است.

ایران چندی پیش در دو حمله هوایی به مناطقی از کردستان عراق، بخش‌هایی از آن را که احتمال می‌داد محل اختفای کردهای شورشی باشد، بمباران کرد.

حمله ایران با واکنش دولت مرکزی عراق و حکومت خودمختار کردستان مواجه شد و بغداد با احضار سفیر ایران در عراق خواستار توقف این حملات شد.

منطقه کردستان عراق هم‌مرز با ترکیه و ایران بوده و شامل رشته کوه‌های دورافتاده و ناهمواری است که در آنها شورشیان کرد پ‌ک‌ک و پژاک پناه گرفته‌اند.

پژاک که تهران آن را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد، دارای پایگاه‌هایی در شمال شرق عراق است که از آنها برای فعالیت علیه ایران استفاده می‌کند.

مذاکرات زیباری در تهران
هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق امروز سه‌شنبه برای دیدار با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده است.

به گفته حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد، آقای زیباری در این سفر دو روزه، علاوه بر دیدار با منوچهر متکی همتای ایرانی خود، با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری و برخی از مقام‌های بلندپایه دیگر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

«توسعه همکاری‌های کنسولی، همکاری‌های مطالعاتی، آموزش‌های دیپلماتیک و فعال کردن گروه‌کارهای فنی مشترک در خصوص مرزهای زمینی و رودخانه‌ای» از جمله اهداف سفر وزیر خارجه عراق به ایران اعلام شده است.

ایران و عراق پس از روی کار آمدن دولت نوری المالکی روابط خود را گسترش داده‌اند.
نوری المالکی نخست ‌وزیر عراق نیز پیش‌تر سفری به تهران داشت که در آن سفر، چند سند همکاری میان دو طرف به امضاء رسید.

Share


در همین رابطه:
آمریکا در غرب ایران تروریست پرورش می‌دهد

نظرهای خوانندگان

اقا هوشیار از یاد بردند که دولت خودش دست نشانده امریکای تروریست پرور است!!

-- بدون نام ، May 19, 2009 در ساعت 01:30 PM