رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

«آمریکا در غرب ایران تروریست پرورش می‌دهد»

آیت‌الله علی خامنه‌ای آمریکا را به آموزش تروریست‌ها در منطقه کردستان عراق، متهم کرد.

آقای خامنه‌ای در یک سخنرانی که از تلویزیون ایران پخش شد، در شهر سقز واقع در استان کردستان در غرب کشور گفت: «آمریکایی‌ها در پشت مرزهای غربی ما، با جمع‌آوری اطلاعات، هزینه کردن پول و تامین سلاح، مشغول توطئه سازمان‌یافته و تروریست‌پروری هستند.»

واحد مرکزی خبر امروز سه‌شنبه به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گزارش کرد که «توطئه اصلی» آمریکا تسلط بر «قوم کرد» است و باید «کرد ایرانی و همه ملت کاملاً بیدار و هوشیار باشند.»

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که برخی افراد که با «با نادیده گرفتن شأن و شرافت کردی، فریب وعده‌ها و پول‌های آمریکایی» را خورده‌اند، در بلندمدت ‌«فقط لعنت و نفرت قوم کرد» نصیبشان خواهد شد.

«آمریکایی‌ها در پشت مرزهای غربی ما، با جمع‌آوری اطلاعات، هزینه کردن پول و تامین سلاح، مشغول توطئه سازمان‌یافته و تروریست‌پروری هستند»

مناطق مرزی ایران و عراق اغلب شاهد وقوع درگیری‌های مرگباری بین نیروهای مسلح ایرانی و شورشیان کرد است. ایران، عراق و سوریه شمار قابل توجهی از اقلیت‌های کرد را در خود جای داده‌اند. بیشتر کرد‌های این مناطق سنی مذهب هستند.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که آمریکا و اسرائیل را به حمایت از شورشی‌ها در مناطق مرزی غرب، شمال غرب و جنوب شرقی ایران متهم می‌کند.

در مناطق غربی و شمال غربی، نیرو‌های مسلح ایران به طور معمول با گروه پژاک درگیر هستند و در منطقه جنوب شرق نیز با گروه جند‌الله به رهبری عبدالمالک ریگی.

آقای خامنه‌ای با اشاره به این مسئله گفت که اهانت به مقدسات شیعه و سنی از «خط قرمز‌های» نظام جمهوری اسلامی است و کسی «چه شیعه و چه سنی، حق ندارد با غفلت یا از روی تعصب این خط قرمز را نادیده بگیرد.»

رهبر جمهوری اسلامی که امروز سه‌شنبه سفر یک هفته‌ای‌اش به کردستان پایان یافت، در روز‌های گذشته بارها خواستار وحدت اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران شد.

براساس گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در ایران حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی نقض می‌شود.

Share


در همین رابطه:
انتقاد عفو بین‌الملل از نقض حقوق کردهای ایران

نظرهای خوانندگان

نه که حضرت آقای خامنه ای خیلی کردها و بلوچ ها و دیگر اقوام را ایرانی حساب کرده! اگر کسی به مناطق مرزی این کردها و بلوچ ها و دیگران که گرایش مذهبی دیگری دارند برود و گوشه چشمی بیندازد می بیند که از همه امکانات که می باید داشته باشند محرومند!!!
آنوقت می خواهند که کشور ایران را اداره کنند که هیچ دستی هم در اداره دولت های دیگر داشته باشند و به احزاب لبنان و جزایر دور افتاده کم کنند به اصطلاح!!
آنوقت آدم می فهمد که کی می خواهد تسلط بر چه کسی داشته باشد!
آیا آمریکا هست یا نه!
آن دست های که دیکته می کنند که مردم خلیج های دور افتاده شیعه گردند!!
بسه دیگه این همه حرف های نسنجیده چرا؟

-- مسعود از پارس ، May 19, 2009 در ساعت 10:00 AM

کجا است میرزا رضا کرمانی؟؟؟

-- بدون نام ، May 19, 2009 در ساعت 10:00 AM

در اینکه آمریکا و متحدانش تلاش میکنند با اعمال سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" نقشه های استعماری منطقه ای خود را تحقق ببخشند شکی نیست و چه چیزی بهتر از راه اندازی جنگهای قومی و مذهبی میتونه آنها را به هدف برسونه؟ بعلاوه کسانی که چشم باز دارند شاهد اجرای این سیاست در نقاط دیگر از جمله یوگسلاوی سابق و بالکان بوده اند و برایشان پیگیری چنین سیاستی از سوی آمریکا و متحدانش در مورد ایران نیز دور از انتظار نیست. گرچه وضعیت ایران قابل قیاس با یوگسلاوی سابق نیست و موفقیت نهایی چنین سیاستی در مورد ایران خیلی بعید است ولی به هر حال آنها دست از تلاش در این زمینه بر نمیدارند.

-- پژمان ، May 19, 2009 در ساعت 10:00 AM