رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸

تلاش برای نمایش «به رنگ ارغوان»

بر اساس گزارش هنر نیوز، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، به مشاور هنری خود دستور داد مشکل نمایش فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را حل کند.

جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم «به رنگ ارغوان» روز گذشته با انتشار نامه‌‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهوری ایران، خواهان اکران این فیلم در آستانه‌ انتخابات شده بود.

جواد شمقدری مشاور هنری آقای احمدی‌نژاد، در واکنش به نامه‌ سرگشاده‌ تهیه‌کننده‌ «به رنگ ارغوان» گفت : «به آقای احمدی‌نژاد گفتم منعی برای اکران نمی‌بینم. آقای رئیس‌جمهور نیز گفتند پس چرا تا به حال اکران نشده است، گفتم بعضی‌ها مخالف اکران آن هستند، مثلاً آقای یونسی وزیر اطلاعات دوره اصلاحات همچنان مخالف اکران فیلم است.»

شمقدری در ادامه اظهار داشت که احمدی‌نژاد بر جلب نظر مسئولین امر در وزارت اطلاعات تاکید کرد.

به گفته وی، در حالی که آقای احمدی‌نژاد سعی در حل مشکل اکران فیلم حاتمی‌کیا داشت، انتشار نامه سرگشاده تهیه کننده این فیلم در مطبوعات، به « سیاسی‌‌کاری‌هایی از نوع فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا بیشتر شباهت دارد.»


نمایی از «به رنگ ارغوان»

شمقدری افزود: «شخصیت و جایگاه فرهنگی آقای حاتمی‌کیا به عنوان فیلمساز انقلاب و دفاع مقدس آنقدر ارزش دارد که مسئولیت اکران فیلم را به عهده‌ خودش بگذاریم و مجوز آن توسط وزارت ارشاد صادر شود.»

«به رنگ ارغوان» داستان «شفق» یکی از اعضای گروه‌های سیاسی مخالف حکومت ایران است که پس از سال‌ها تصمیم می‌گیرد برای دیدن دخترش «ارغوان» که دانشجوی دانشکده جنگلداری است، مخفیانه به ایران بازگردد.

یکی از مأمورین امنیتی به نام «بهزاد» به عنوان دانشجو وارد دانشکده شده و از تمامی امکانات مدرن امنیتی استفاده می‌کند تا با کنترل ارغوان، شفق را به دام اندازد. در این میان بین او و ارغوان رابطه‌ای عاطفی بوجود می‌آید. از طرف دیگر همکاران سیاسی شفق نیز تصمیم دارند او را ترور کنند تا به دست مأمورین امنیتی نیفتد.

این دومین بار است که رئیس جمهور ایران برای نمایش فیلمی که وزارت ارشاد مجوز اکران آن را صادر نکرده، واسطه شده است.

پیش از این نیز با دخالت مستقیم آقای احمدی‌نژاد، وزارت ارشاد مجبور شد مجوز نمایش فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی را در جشنواره فیلم فجر صادر کند.

Share

نظرهای خوانندگان

حاتمی کیا که از خودتونه. چرا باهاش مشکل دارین؟؟‌دعوای زرگریه؟؟‌یا شاید این آقا هم مثل محسن مخملباف متحول شده ما خبر نداریم؟؟

-- N ، May 6, 2009 در ساعت 11:15 AM