رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۸

انتقاد ۸۰ اقتصاددان از عملکرد دولت نهم

هشتاد اقتصاددان با انتشار نامه سرگشاده‌ای از عملکرد اقتصادی و سیاسی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کردند.

در نامه این اقتصاد‌دان‌ها، از نامزد‌های ریاست جمهوری خواسته شده است که در صورت پیروزی در انتخابات، برای باز‌آفرینی دولت در جهت ضرورت کاهش «ناکارآمدی‌های فعلی» تلاش کنند.

در این نامه آمده است که دولت نهم، باوجود هزینه کردن درآمدهای هنگفت نفتی، در کاهش نرخ تورم، بیکاری و فقر موفق نبوده است.

به اعتقاد این اقتصاددانان، سیاست‌های دولت نهم باعث شده است که اقتصاد ایران با «رکودِ تورمی مزمنی» دست به گریبان شود.

امضاء‌کنندگان این نامه از این‌که دولت نهم، نقطه‌نظرات «اصلاحی آنها» برای رفع مشکلات را نادیده گرفته است، اظهار تاسف کرده‌اند.

اقتصاددانان، از نامزد پیروز خواسته‌اند که «تنش‌زدایی بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق گفتگوی سازنده با دولت‌های خارجی در راستای اهداف منافع ملی» را در دستور کار خود قرار دهد

گروهی از اقتصاددانان ایران در سال‌های اخیر با انتشار سه نامه از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کرده و از آقای احمدی‌نژاد خواسته بودند که در سیاست‌های خود تجدید‌نظر کند.

اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که این نامه، ادامه همان نامه‌هایی است که پیش‌تر منتشر کرده بودند.

آنها در این نامه که متن کامل آن در ایلنا منتشر شده است، از نامزد پیروز انتخابات، شش درخواست کرده‌اند.

«ضرورت وجود چارچوب فکری معین و سازگار برای اداره امور، متناسب کردن اندازه دولت و سیاست‌های مالی، استقلال بانک مرکزی و اصلاح ساختار و کارکردهای آن» از جمله خواسته‌های امضاء‌کنندگان این نامه از رئیس جمهوری آینده ایران است.

«تعامل خارجی و سیاست‌های تجاری در خدمت توسعه اقتصادی و برپایی نهاد‌های اقتصاد بازار محور در چارچوب اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴» از دیگر خواسته‌های این اقتصاددانان از رئیس جمهوری آینده است.

در این نامه آمده است که دولت نهم، باوجود هزینه کردن درآمدهای هنگفت نفتی، در کاهش نرخ تورم، بیکاری و فقر موفق نبوده است

آنها همچنین در بخش سیاسی نیز، از نامزد پیروز خواسته‌اند که «تنش‌زدایی بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق گفتگوی سازنده با دولت‌های خارجی در راستای اهداف منافع ملی» را در دستور کار خود قرار دهد.

در این نامه در عین حال از رئیس جمهوری آینده خواسته شده است که برای برطرف کردن «هزینه تحریم‌های اقتصادی از دوش اقتصاد ایران و بسترسازی برای جریان آزاد علم و فناوری کالاهای سرمایه‌ای» تلاش کند.

آخرین نامه اقتصاددانان به محمود احمدی‌نژاد که ۶۰ نفر آن را امضاء کرده بودند، ۱۸ آبان ماه سال گذشته منتشر شده بود.

اقتصاددانان، پیش‌تر دو نامه‌ دیگر به آقای احمدی‌نژاد فرستاده و نسبت به برخی سیاست‌های اقتصادی دولت وی وعواقب ناشی از آن هشدار داده بودند.

دومین نامه آنها در تیرماه سال ۱۳۸۶ منتشر شد و به نامه ۵۷ اقتصاددان مشهور است.

آنها همچنین درسال ۸۵ با با انتشار اولین نامه‎‏ خود، نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هشدار دادند، اما از سوی دولت متهم به «توطئه و طرفداری از بیگانگان» شدند.

نامه اخیر اقتصاددانان در شرایطی منتشر می‌شود که شاخص بهای کالاهای مصرفی در چهارمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در طول سه سال گذشته، افزایشی مستمر داشته است.

Share


در همین رابطه:
انتقاد لاریجانی از برنامه‌های اقتصادی دولت
«طراحی نظام عادلانه اقتصادی جهان»
نامه سرگشاده ۶۰ اقتصاددان به احمدی‌نژاد
درخواست احمدی‌نژاد از اقتصاددانان ایران
سومین نامه اقتصاددانان به احمدی‌نژاد
انتقاد کم‌سابقه هاشمی از اقدامات اقتصادی دولت