رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸

مریم مالک آزاد شد

مریم مالک، عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، شب گذشته پس از پنج روز بازداشت با کفالت ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش تارنمای تغییر برای برابری، این فعال حقوق زنان به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در کمپین یک میلیون امضا» متهم شده است.

وی پنجم اردیبهشت ماه پس از احضار به دادگاه انقلاب و چند ساعت بازجویی بازداشت شد.
ماموران امنیتی دوم اردیبهشت ماه با ورود به خانه پدری خانم مالک، وسائل شخصی وی و خانواده‌اش را تفتیش و توقیف کرده و حکم احضاریه را به او تحویل داده بودند.

مریم مالک، شب گذشته پس از پنج روز بازداشت با کفالت ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد

کمپین یک میلیون امضا حرکت جمعی از زنان ایرانی در اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز در حوزه زنان است. اعضای این کمپین قصد دارند با جمع‌آوری یک میلیون امضا خواسته خود برای اصلاح قوانین را به قانون‌گزاران ارائه کنند.

مریم مالک، پنجاهمین عضو کمپین است که بخاطر فعالیت‌هایش در کمپین بازداشت یا دادگاهی می‌شود.

هفته گذشته، همزمان با بازداشت مریم مالک، پرستو اللهیاری عضو دیگر این کمپین به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه اتهام وی را اقدام علیه امنیت ملي از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام اعلام کرده است.

تبدیل محکومیت هانا عبدی به جریمه نقدی
تارنمای تغییر برای برابری همچنین از صدور حکم تجدیدنظر در پرونده هانا عبدی، فعال حقوق زنان در سنندج خبر داد.

شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان، محکومیت هفت ماهه هانا عبدی به اتهام تبلیغ علیه نظام، را به سه میلیون ریال جریمه نقدی تبدیل کرده است.

هانا عبدی، عضو انجمن زنان آذرمهر کردستان و فعال کمپین یک میلیون امضاء در سنندج، چندی پیش پس از گذراندن محکومیت ۱۸ ماهه‌اش از زندان آزاد شد.

وی به اتهام «تبانی و اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزيري توام با تبعيد به شهر گرميه استان آذربايجان غربي محکوم شده بود؛ دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۱۸ ماه حبس تقلیل داد.

Share


در همین رابطه:
کمیته مادران کمپین: مریم مالک آزاد شود