رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

اعلام نامزدی محسن رضایی در انتخابات

محسن رضایی، به عنوان نخستین نامزد محافظه‌کار حضور خود در دهمین انتخابات ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با صدور بیانیه‌ای بار دیگر بر ضرورت تشکیل دولت ائتلافی تاکید کرده است.

وی «تثبیت برنامه‌محوری به جای سلیقه‌محوری و تشكیل یك دولت ائتلافی كارآمد و متعهد در جهت به‌ كارگیری حداكثر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مدیریتی» را از جمله اصلاحات ساختاری خود برای چهار سال آینده عنوان کرده است.

فقدان یک تحلیل راهبردی شرایط جامعه، كشور و نظام در نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از جمله دلائل «احساس تکلیف» وی برای حضور در این رقابت‌ها اعلام شده است.

محسن رضایی، در این بیانیه نسبت به «از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی»، «ضعیف شدن اخلاق در عرصه سیاست و حكمرانی» و «ایجاد فضای امنیتی» اعلام خطر کرده است.

این کاندیدای محافظه‌کار «ضرورت تغییر الگوی مدیریت كشور» را یکی از مهمترین عناصر مورد توجه خود برشمرده و تاکید کرده است: «اكنون كشور به یك تیم پیشرو نیاز دارد كه الگوی مدیریتی را تغییر دهد.»

در این بیانیه «منحصر شدن جریان اصولگرایی و انقلابی به یك مجموعه خاص» نخستین گام در كشاندن كشور به «بن‌بست سیاسی» عنوان شده است.

وی یکی از دلائل کناره‌گیری خود از نهمین انتخابات ریاست جمهوری را اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات عنوان کرد.
محسن رضایی یکی از کاندیداهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که دو روز پیش از برگزاری انتخابات از دور رقابت‌ها خارج شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت در جلسه پرسش و پاسخی که پس از صدور بیانیه انتخاباتی خود در آن شرکت کرد، حضورش در انتخابات را «ریسک» دانست و گفت: «بدون توجه به نتیجه انتخابات و تنها به خاطر احساس تکلیفی که داشتم به صحنه آمدم.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) وی در این جلسه که با حضور نخبگان جوان و دانشجویان برگزار شد، به برنامه‌‌اش در رابطه با آمریکا با عنوان «پرش از روی دیوار آمریکا» اشاره کرد.

محسن رضایی اظهار داشت: «ما به جای این‌که سرمان را به دیوار آمریکا بزنیم و یا تسلیم آمریکا شویم، باید فرصت‌هایی را از همکاری‌هایی که می‌توانیم با آمریکا داشته باشیم تهیه کرده و بر طبق آن حرکت کنیم.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره حجاب نیز گفت: «اگر بخواهیم برای رعایت حجاب به جبر و زور متوسل شویم، ممکن است این جبر و زور به یک حرکت و مبارزه تبدیل شود.»

محسن رضایی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از افراد پایه‌گذار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود و پس از آن وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. وی به مدت ۱۶ سال از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ فرماندهی این نهاد را برعهده داشت. وی در حال حاضر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ستاد دولت ائتلافی هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای خبر نامزدی محسن رضایی به عنوان کاندیدای مستقل را اعلام کرده بود.
پس از صدور این بیانیه، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد: «محسن رضایی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم قطعی نگرفته‌است.»

طرفداران ایده دولت ائتلافی جمعی از نیروهای محافظه‌کار هستند که با برخی سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد مخالفت دارند. چندی پیش محسن رضایی از برگزاری جلسات طرفداران این ایده از تیرماه سال گذشته خبر داده بود.

جبهه پیروان خط امام و رهبری، متشکل از ۱۴ گروه «اصولگرا» هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد را به عنوان نامزد مورد حمایت خود معرفی کرد.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه جاری برگزار می‌شود.
میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی شاخص‌ترین چهره‌هایی هستند که تا کنون نامزدی خود را به صورت رسمی اعلام کرده‌اند.

Share


در همین رابطه
تکذیب خبر نامزدی محسن رضایی

نظرهای خوانندگان

تنها تغییری ک اقای رضایی می تواند در «الگوی» مدیریت ایجاد کند «رنگ امیزی» ان است همچاننکه ایشان رنگ موی خود را مرتب سیاه می کند که «الگوی» پنبه ای سفید ان ظا هر نشود. لغت «الگو» را رهبر معظم امسال ابداع فرمودند و همه عظام انرا قاعدتا مرتب بکار می برند. قبلا لغاتی چون «ناب» و «مقدس» و «نشاط» و «نو اوری» و غیره وغیره داشتیم. انشالله سا ل اینده سال «وداع» برای اقایان و نظام باشد. امین.

-- بدون نام ، Apr 30, 2009 در ساعت 11:45 AM

لطفن اصلاح کنید : رضایی دبیر مجمع تشخیص است نه رییس!

-- رحمان ِحسینی ، May 1, 2009 در ساعت 11:45 AM