رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

حمایت کانون مدافعان از حکم عمر‌البشیر

کانون مدافعان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای از صدور حکم جلب عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان حمایت کرد.

این کانون صدور این حکم را «بشارتی» برای جامعه بشری دانسته است.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه، حکم بازداشت عمرالبشیر را ۱۴ اسفندماه سال‌ گذشته به جرم «جنایت علیه بشریت» صادر کرد.

دادگاه کیفری بین‌المللی، عمر البَشیر را به«طراحی برنامه قلع و قمع، غارت و تجاوز جنسی» در جریان مناقشه شش‌ساله دارفور متهم کرده ‌است.

دولت سودان در پی صدور این حکم، دستور تعطیل چند نهاد بین‌المللی و سازمان امدادرسان غیر دولتی در دارفور را صادر کرد.

به گزارش سازمان ملل متحد، از آغاز مناقشه دارفور در سال ۲۰۰۳، بیش از ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. تخریب صدها روستا و آوارگی میلیون‌ها نفر از دیگر پیامدهای این نزاع است.


این مناقشه زمانی آغاز شد که گروهی از شورشیان اقلیت آفریقایی‌نژاد دارفور، نسبت به آنچه «تبعیضات حکومتی و حمایت حکومت سودان از اکثریت عرب این کشور» می‌دانند، دست به اسلحه بردند.

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه صادر کرده، با استقبال از حکم جلب عمرالبشیر آورده است که این حکم نشان می‌دهد که «حکام جنایتکار نمی‌توانند در پوشش مصونیت سران حکومت، مرتکب جرم علیه بشریت شده و از مجازات مصون بمانند.»

متن کامل بیانیه

این کانون افزوده است که «دیگر دوران چشم‌پوشی از تعقیب و مجازات سران جنایتکار دولت‌ها سپری شده است و حکام جنایت‌پیشه، شایستگی عضویت در جامعه بشری را ندارند و عدالت فرا راه آنان است.»

۲۷ اسفند ماه سال گذشته نیز ۱۳۶ روزنامه‌نگار و فعال مدنی در ایران از صدور حکم جلب عمر‌البشیر رئیس جمهوری سودان از سوی دادگاه لاهه حمایت کردند.

روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایران در بیانیه خود آورده بودند که حکم دادگاه لاهه برای پیگیری فاجعه‌ انسانی رخ ‌داده در دارفور سودان و محاکمه‌ مسببان این جنایت، «سبب شادی انسان‌های آزادی‌خواه، صلح‌طلب و نوع ‌دوست» در سراسر جهان شده است.

Share


در همین رابطه:
«حمایت از حکم جلب عمرالبشیر»