رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

جایزه چارلی چاپلین برای تام هنکس

در مراسمی که روز گذشته در مرکز لینکلن نیویورک برگزار شد، جایزه افتخاری چارلی چاپلین به خاطر تقدیر از فعالیت‌های بازیگری‌ تام هنکس در سینما به وی اهدا شد.

در این مراسم استیون اسپیلبرگ، ران هاوارد، مایک نیکولز، راجر واترز، سم مندس، جرمی آیرونز، جولیا رابرتز، سالی فیلد و شارلیز ترون شرکت داشتند و بروس اسپرینگستین، خواننده مشهور راک نیز به افتخار تام هنکس چند آهنگ اجرا کرد.

اما یکی از ویژگی‌های جالب این مراسم، سخنرانی جنجال برانگیز جولیا رابرتز در ستایش از تام هنکس بود.

جولیا رابرتز که تنها در فیلم «جنگ چارلی ویلسن» با تام هنکس همبازی بود، حرف‌هایش را با لحنی صریح و بی‌ادبانه آغاز کرد و در لابلای حرف‌های ضد و نقیض‌اش، به برخی از خصوصیات بازیگری تام هنکس اشاره کرد.

وی در شروع حرف‌هایش گفت: «حالا دیرقته و من باید به پرستار بچه‌ام اضافه حقوق بدم و خودم هم باید برم دستشویی.»


تام هنکس و جولیا رابرتز

رابرتز آنگاه شروع کرد به انتقاد از برخی فیلم‌های تام هنکس مثل «ترمینال»: «تو با اون لهجه‌ات در فرودگاه! آیا واقعا از فرودگاه خوشت می‌آد یا مخالف قوانین مهاجرتی؟ گوش کنین من باید برم خونه، ولی باید بگم تام، من تو را دوست دارم.»

به دنبال این حرف‌ها، جولیا رابرتز به تمجید از تام هنکس و بازیگری او پرداخت: «تو یکی از آن دو نفر آدم روی این سیاره‌ای که من از اونا خوشم می‌آد... تام می‌تونه وارد هر اتاقی بشه و باعث بشه شما فکر کنید توی اتاق نشیمن خودتان هستید و این بازیگری نیست. این بازی مهمنونی‌های شام نیست. این استعداد واقعی اوست. این از قلب و روح و مهربانی او برمی‌آد.»

رابرتز در بخش دیگری از حرف‌های خود درباره تام هنکس گفت: «من همه آنچه را که مردم کوچه و بازار درباره تام هنکس دوست دارند، دوست دارم. او بلند قد، خوشگل، بامزه و مهربان است و من او را تحسین می‌کنم.»

جایزه چاپلین که از سال ۱۹۷۲ به وسیله انجمن فیلم مرکز لینکلن و به یاد چارلی چاپلین کمدین و فیلمساز بزرگ سینما بنا نهاده شد، همه‌ساله به یک بازیگر برجسته سینمای آمریکا اهدا می‌شود.

مریل استریپ، دایان کیتون و ادری هپبورن از جمله بازیگرانی بودند که قبلا این جایزه را دریافت کردند.

Share