رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸
درخواست اتحادیه اروپا:

ایران از فرصت‌های تازه استفاده کند

اتحادیه اروپا از ایران خواست از سیاست‌های تازه ایالات متحده برای حل مسئله پرونده هسته‌ای خود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه کشورهای اروپایی همچنین از ایران خواستند که دست از «بلند‌پردازی‌های» هسته‌ای‌اش بردارد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ با استقبال از موضع گیری‌های اخیر واشینگتن در قبال ایران، اعلام کردند که «فرصت جدیدی» برای گفتگو بر سر پرونده هسته‌ای ایران و موضوعات دیگر فراهم شده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا از ایران خواسته شده است که از این فرصت برای برقراری رابطه جدی با جامعه بین‌المللی به منظور یافتن راه حلی برای پرونده هسته‌ای‌اش، در شرایط برقراری احترام دوجانبه استفاده کند.


ضدهوایی‌های مستقر در اطراف نیروگاه نطنز (عکس از AFP)

اتحادیه اروپا در عین حال بر حق دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرده و سرنوشت روابط ایران و اروپا را در گرو حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی دانسته است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۶ در تلاش است تا ایران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم راضی کند.

اما جمهوری اسلامی ایران با صلح‌آمیز اعلام کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود، به سه دوره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌اعتنایی می‌کند.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه ایالات متحده نیز به تازگی به ایران هشدار داد که در صورت شکست تلاش‌های جدید واشینگتن در خصوص ایران، تهران باید در انتظار تحریم‌های «فلج کننده‌ای» باشد.

Share


در همین رابطه:
اروپا: ایران فرصت را غنیمت بداند