رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸

«پیام‌های آمریکا شفاف نیست»

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید واشینگتن پیام‌های شفاف و کافی که نشان دهنده تمایل آمریکا به برقراری روابط دوستانه‌ با ایران باشد، برای تهران ارسال نمی‌کند.

آقای احمدی‌نژاد که با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفتگو می‌کرد، در عین حال حمایت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل در جریان حمله به غزه را اشتباه بزرگی دانست.

این در حالی است که آسوشیتدپرس معتقد است که پیام‌های ارسالی دولت ایران برای مقام‌های آمریکا نیز از شفافیت لازم برخوردار نیست.

به نوشته این خبرگزاری، از یک سو رئیس جمهوری ایران از پیشنهاد اوباما استقبال می‌کند، اما در کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل، اسرائیل را نژادپرست می‌خواند و حمله آمریکا به عراق را «توطئه‌ای صهیونیستی» می‌داند.

گفتگوی مستقیم احمدی‌نژاد با این شبکه تلویزیونی، یکی از مصاحبه‌های کم‌سابقه وی با یک شبکه آمریکایی بود که روز چهارشنبه انجام، اما امروز منتشر شد.

این گزارش حاکی است، رئیس جمهوری ایران گفته است که باید مطالعات بیشتری درباره هولوکاست و اثبات قطعیت تاریخی آن صورت گیرد.


وی افزوده است: «چرا مقام‌های غربی نسبت به این واقعه تاریخی (اگر سندی در خصوص وقوع آن وجود دارد) تا این اندازه از خود حساسیت نشان می‌دهند؟ من از آنها می‌خواهم که اجازه بررسی‌های بیشتر در این زمینه را بدهند.»

وی در ادامه، حمایت اوباما از اسرائیل در جریان «قتل عام» مردم غزه را حمایت از «جنایتکاران» و اشتباهی بزرگ خواند.

آقای اوباما از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش، به طور مکرر درخواست مذاکره مستقیم با مقام‌های جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.
وی به مناسبت آغاز سال نو شمسی نیز از در پیامی به مردم ایران، بر تمایل خود برای آغاز رابطه دوباره با ایرن تاکید کرد.

ایران نیز با شرط احترام دوجانبه از این پیشنهاد استقبال کرده است.

با این حال، پس از دستگیری رکسانا صابری خبرنگار ایرانی آمریکایی و محکومیت وی به هشت سال حبس به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا، روابط دو کشور رو به تنش گذاشته است.

Share

نظرهای خوانندگان

شما ...و فریب کاران و ... کدام عمل و رفتارتان و گفتاران «شفاف» است که از دیگران این درخواست وقیحانه را دارید.
حسین کدر.

-- H.Keder ، Apr 26, 2009 در ساعت 04:00 PM

چشم‌ها و گوشات رو بده معاینه کنن باباجان! پیام نوروزی اوباما رو مگه نشنیدی؟ از طرف دیگه آمریکایی‌ها شاید نمی‌خوان با جنابعالی صحبت کنن! مگه شما نماینده‌ی مردم ایران هستین؟

-- تحلیلگر ، Apr 26, 2009 در ساعت 04:00 PM

جناب تحلیلگر نکند شما نماینده مردم ایران هستید که که تعیین تکلیف می کنید؟
اصولا همه مردم ایران قرار نیست مثل شما فکر کنند که می گویید فلانی نماینده مردم ایران هست و فلانی نیست!
احمدی نژاد نماینده فکر شما نیست اما نماینده تعداد زیادی از ایرانیان است!
مگر اینکه مدعی شوید هر کسی مثل شما فکر نمی کند ایرانی هم نیست!! که آن بحث دیگری ست!

-- م.ل ، Apr 27, 2009 در ساعت 04:00 PM

اگر این دارو دسته انقدر که به اسراییل گیر دادند به فقر و اعتیاد و فساد ... غیره در خود ایران گیر میدادند پس از سی سال ایران ما کشوری سالم بود.
اینها برای بقای خودو خرافات خود و جنایات رز همه نوع به دشمن نیاز دارند.متاسفانه سیاست امریکا خصوصا در دوران بوش این بهانه را به اینها داد.
در مورد اسراییل باید گفت که رسما بهترین و باارزشترین متحد نظام حاکم در یران هستند. معادله جنایات حساب شده اسراییل در حق فلسطینیها و حساسیت حساب شده اخوندها باعث دوام هر دو نظام شده است.

-- Nam ، Apr 27, 2009 در ساعت 04:00 PM