رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸

اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران

مهدی غضنفری معاون وزیر بازرگانی می‌گوید که پنج کشور اروپایی در ردیف بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران قرار دارند.

آلمان، سوییس، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه، پنج کشور اروپایی هستند که به گفته آقای غضنفری سال گذشته جزء بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران بوده‌اند.

این مقام بازرگانی امروز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر گفت که مجموع مبادلات تجاری کشورهای اروپایی مذکور با ایران در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

آلمان با پنج میلیارد و ۵۵۱ میلیون دلار، سوییس با سه میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار و ایتالیا با دو میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار به ترتیب در ردیف سوم، پنج و هشتم این فهرست قرار دارند.

بریتانیا با دو میلیارد و ۸۰ میلیون دلار و فرانسه با دو میلیارد و ۱۵ میلیون دلار نهمین و دهمین شریک تجاری ایران در سال ۱۳۸۷ بوده‌اند.
آقای غضنفری به نام بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا اشاره‌ای نکرد.

«مجموع مبادلات تجاری کشورهای اروپایی با ایران در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است»

آمار حجم تجارت کشور‌های اروپایی با ایران در حالی منتشر می‌شود که اتحادیه اروپا چند سالی است که تحریم‌های وضع شده علیه ایران را به اجرا گذاشته است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز ایران را به خاطر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، سه دوره مورد تحریم‌های محدود اقتصادی قرار داده است.
ایران اعلام کرده که این تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد و روابط تجاری‌اش نداشته است.

گمرگ ایران ۲۵ فرودین ماه اعلام کرد که حجم تجارت این کشور و آمریکا هم در سال ۱۳۸۷، ۶۲۸ میلیون و ۲۹ هزار دلار بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی، آمریکا نوزدهمین صادر کننده عمده کالا به ایران در سال گذشته بوده و در بین واردکنندگان عمده کالا از ایران نیز در جایگاه سی و نهم قرار دارد.

آمریکا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های مالی و بازرگانی دیگری علیه ایران از سال ۱۹۹۵ وضع کرده است که همه ساله توسط رئیس جمهورهای وقت آن کشور تمدید می‌شود.

تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های آن کشور را از همکاری در صنعت نفت ایران بازمی‌دارد و ایجاد مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری آمریکایی در ایران را ممنوع می‌کند در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون تصویب شد.

Share


در همین رابطه:
«تجارت ۶۲۸ میلیون دلاری ایران و آمریکا»