رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ارشاد علیه ارشاد
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «دیوار همچنان کوتاه مانده کتاب!» به انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در آستانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «برخلاف رویه معمول هر ساله که در آستانه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مسوولان وقت وزارت ارشاد می‌کوشیدند با ارائه کارنامه کاری یک ساله خود بگویند برای حل و فصل مشکلات ناشران و کتابفروشان چه کرده‌اند، امسال هنوز چنین گزارشی به مردم داده نشد و در عوض موج تازه‌ای از لغو مجوز کتاب‌ها به راه افتاده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «به راستی چه اتفاقی افتاده که جلوی کتاب‌هایی که چندین نوبت در همین دولت اجازه انتشار دریافت کرده‌اند گرفته می‌شود؟ وزارتخانه‌ای که مسوولان آن نزدیک به چهار سال است به شهادت صفحات نشریات بارها و بارها گفته‌اند و می‌گویند که ممیزی کتاب امری است قانونی و ایشان هم قانونی عمل می‌کنند، پس باید بپذیریم که این مجوزها در چارچوب قانون صادر گردیده و جزو اسناد رسمی دولتی است.»

این روزنامه می‌افزاید: «اگر بگوییم در زمان تصدی‌گری مدیر قبلی (که شش ماهی از تغییر ایشان می‌گذرد) به طور غیرقانونی برای این کتاب‌ها مجوز صادر شده که در این صورت باید گفت این چه مدیریتی است که در آن زمان مدیرکلی این همه رفتار غیرقانونی داشته است، ولی مسوولان رده بالایش با آن همه شدت و حدت از عملکرد او دفاع می‌کردند؟!»

متن کامل سرمقاله

تخریب رقیب یا خودزنی
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «غیرت‌مُردگی یا خودزنی» درباره «شایعه‌پراکنی» محافظه‌کاران علیه جبهه اصلاح‌طلبی واکنش نشان داده است.

در این سرمقاله آمده است: «در یک دهه گذشته، هر گاه که مدعیان اصولگرایی تصمیم می‌گرفتند حملات غـیــرمـنـصـفـانـه خـود بـه مجمـوعه اصلاح‌طلبان را توجیه نمایند، ادعا می‌کردند که اصلاح‌طلبان گفته‌اند «علیه خدا هم می‌توان تـظـاهرات کرد.» ناگفته نماند هیچگاه مشخص نشد که گوینده این سخن چه کسی بوده و از چه جایگاهی در میـان اصلاح‌طلبـان برخوردار بوده است؟»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «آنچه موجب تاسف بیشتـر می‌باشد خودزنی اصولگرایانی است که حاضرند برای تخریب چهره رقیب، غیرت‌مُردگی خود و بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به مقدسات در دوره حاکمیت دولت اسلامی را فریاد بزنند.»

این روزنامه افزوده است: «آیا کسی می‌تواند ادعا کند که تریبون‌های تبلیغی کشور در ۳۰ سال گذشته، حتی یک روز از کنترل اصولگرایان خارج بوده است؟ پس این تریبون‌داران، بر سر اعتقادات مردم چه آورده‌اند که به ادعای دانشجوی اصولگرا، علیه خدا تظاهرات شده است و تظاهرکننده، نه با تنبیه مردمی مواجه شده و نه با مجازات قانونی!»

متن کامل سرمقاله

«القای شبهه در انتخابات»
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تبلیغات براى بعد از انتخابات!» با تشکیل «کمیته صیانت از انتخابات» مخالفت کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «کمتر از ۵۰ روز به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مانده و احمدی‌نژاد - همانگونه که انتظار می‌رفت- از حمایت کامل گروه‌ها و جریان اصولگرایی برخوردار است. اما ماجرا در جبهه اصلاح‌طلبی به گونه‌ای پیش رفت که معادلات موجود کار آنان را به «تاکتیک توجیه شکست» کشانده است.»

به نوشته کیهان، «شاید به گمان خیلی‌ها آمدن میرحسین، خاتمی را از ادامه راه منصرف کرد. این قضیه هر چند بی‌تأثیر نبود، اما خاتمی با اتکاء به همان چند سفر استانی و نظر‌سنجی‌های مقبول، به خوبی دریافت که پایگاه مردمی چندانی ندارد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «از این رو آنان که خود را پیشاپیش بازنده این میدان می‌بینند، از هم‌اکنون سعی در القای شبهه در روند انتخابات دارند. پیشنهاد ایجاد کمیته صیانت از آراء که توسط اصلاح‌طلبان طرح شد، یکی از این موارد است. پیشنهادی که دنباله آن را رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب گرفتند و گفتند که اگر «کمیته صیانت» نباشد نمی‌توان از سلامت انتخابات در ایران مطمئن شد!.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خطای سیاست‌گذاری در سال چهارم؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «حضور میرحسین و وفاق ملی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اهداف پنهان در حملات تروریستی دیاله و کاظمین»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «ریشه‌یابی رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ارزیابی کارنامه چهارساله»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریکا متهم اول»

Share