رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸
نمایندگان مجلس تصویب کردند:

رد دو فوریت لایحه کاهش سن رای‌دهندگان

مجلس ایران با دو فوریت لایحه اصلاح انتخابات ریاست جمهوری برای کاهش سن رأی دهندگان مخالفت کرد.

این لایحه هفته گذشته با عنوان اصلاح بند دو اصلاحی ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب ۱۳۸۵ با امضای رئیس جمهور و وزیر کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دو فوریت این لایحه امروز یکشنبه مطرح شد که با ۵۷ رأی موافق در برابر ۱۷۱ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از دستور کار مجلس خارج شد.

دولت در اصلاح بند دوم قانون انتخابات ریاست جمهوری، سن رای دهندگان را از ۱۸ سال به ۱۵ سال کاهش داده بود.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت، پیش از رای‌گیری طی سخنانی به نمایندگان مجلس گفت: «اگر افرادی را از رای دادن حذف کنیم، رویکرد انقلاب را بر گردانده‌ایم.»
آقای الهام روز گذشته نیز اظهار امیدواری کرده بود که مجلس به این لایحه رای دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم پس از رد دو فوریت این لایحه، افزود که «رأی منفی نمایندگان به معنای آن نیست که مجلس نظری درباره محتوای آن داده است.»


لایحه کاهش سن رای‌دهندگان به فاصله کمتر از ۵۰ روز مانده به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.

با این تصمیم مجلس، بررسی لایحه مذبور به پس از انتخابات ریاست جمهوی موکول شد.
۲۲ خرداد ماه زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران است.

به گفته آقای الهام، در حدود چهار میلیون نوجوان ۱۵ ساله با این تصمیم مجلس از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران براساس قانون می‌تواند برای یک دوره چهار ساله دیگر خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

وی تاکنون درباره حضورش در انتخابات سکوت کرده است، اما مشاورانش اعلام کرده‌اند که آقای احمدی‌نژاد در این دوره نیز نامزد خواهد شد.

Share

نظرهای خوانندگان

هيجده ساله ها اگر آدم بکشند نابالغ وبي مسؤليت اند ولي پانزده ساله ها آنچنان بالغ و مسؤليت پذيرند که ميتوانند قانونگذار براي ملت انتخاب کنند.باز هم گلي به جمال نمايندگاني که مختصر شخصيتي از خود نشان دادند هر چند که باصطلاح " از بغض معاويه بود،نه از حب علي"

-- بدون نام ، Apr 26, 2009 در ساعت 01:00 PM