رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸

نگرانی از احکام فعالان حقوق زنان

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای اذیت و آزارهای قضایی اخیر نسبت به مدافعان حقوق بشر و حقوق زن در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

این بیانیه با اشاره به صدور احکام جدید برای روناک صفارزاده و پروین اردلان از دولت ایران درخواست کرده‌است تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی این دو فعال حقوق زنان را تضمین کنند.

روناک صفارزاده عضو یک سازمان مدافع حقوق زنان به نام «آذرمهر» در سنندج و عضو «کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز» به شش سال زندان محکوم شده‌است.
وی که به «تبلیغ علیه نظام» و عضویت در گروه سیاسی چپ‌گرای «پــِژاک» متهم شده‌است، از ۱۷ مهرماه سال ۱۳۸۶ تا کنون در بازداشت به سرمی‌برد.

محمد شریف، وکیل روناک صفارزاده در گفت‌گو با تارنمای «تغییر برای برابری» فعالیت‌های موکلش را محدود به فعالیت‌های انجمن زنان آذرمهر عنوان کرده‌است.

به گفته وی فعالیت‌های روناک صفارزداه در پژاک با همین هدف صورت پذیرفته و با هدف تحقیق در خصوص «انگیزه‌ها و علل حضور زنان در پژاک در شرایط سخت» بوده‌است.

پروین اردلان، عضو دیگر کمپین یک میلیون امضاء نیز در دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعلیقی، در مدت زمان سه سال، محکوم شده‌است. دادگاه بدوی حکم دو سال حبس تعلیقی را به اتهام «ایجاد اختلال در نظم عمومی» و «عدم توجه به دستورات نیروی انتظامی» برای وی صادر کرده بود.

این فعال حقوق زنان ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۳ نفر دیگر از فعالان حقوق زنان در مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت شد.

دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، محکومیت پروین اردلان و روناک صفارزاده را نشانگر «زیرپا گذاشتن» مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی ایران عنوان کرد

عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، نگرانی خود را از آن‌چه «استراتژی‌های مختلف دولت‌مردان جمهوری اسلامی برای ایجاد خفقان در تمامی بخش‌های جامعه مستقل مدنی، به ویژه مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان» نامید اعلام کرده‌است.

اریک سوتاس، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه نیز با اظهار تأسف از محکومیت پروین اردلان و روناک صفارزاده، این دو حکم را نشانگر «زیرپا گذاشتن» مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از سوی مقامات قضایی ایران عنوان کرده‌است.

به گفته وی «اذیت و آزارهای قضایی و سخت‌گیری در محکومیت‌های مدافعان حقوق‌بشر و حقوق زن صرفاً به خاطر محکوم کردن فعالیت‌های آنان است تا شهروندان دیگر را از پیوستن به جرگه مدافعان حقوق بشر دلسرد و مأیوس کنند.»

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، عنوان برنامه‌ای مشترک از فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق‌بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) است. این برنامه از دولت‌مردان جمهوری اسلامی درخواست کرده‌است: «هرچه سریع‌تر و بدون هیچ قید و شرطی روناک صفارزاده را آزاد کنند.»

پایان دادن به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده نسبت به مدافعان حقوق‌زن و همچنین تمامی مدافعان حقوق‌بشر در ایران از دیگر موضوعات مطرح شده در این بیانیه است.

قوه قضائیه ایران، طی سه سال گذشته بیش از ۱۰۰ فعال حقوق زنان را بازداشت یا تحت تعقیب قرار داده‌است.

Share