رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸

عناوین سرمقاله‌های روزنامه‌ها

«همایش ژنو»
روزنامه ایران در سرمقاله امروز خود با عنوان «از کلمبیا تا ژنو» به بررسی حضور رئیس‌جمهوری ایران در کنفرانس ژنو پرداخته‌است.

این سرمقاله حضور محمود احمدی‌نژاد در همایش ضد نژادپرستی در ژنو را با سخنرانی وی در دانشگاه کلمبیا آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۷ مقایسه کرده‌است، سخنرانی رئیس جمهوری ایران در دانشگاه کلمبیا با اعتراضات گسترده مواجه شد.

در این سرمقاله آمده‌است: «کلمبیا اکنون وجهی از تبلور سلوک ایرانی و نمادی از تفکر آمریکایی از حیث تفکر و دیالوگ می‌باشد. اما حماسه ژنو نیز برای تاریخی شدن و شروط نمادینگی تفکر ایرانی-اسلامی چیزی از کلمبیا کم ندارد.»

سرمقاله‌نویس ایران ادامه داده‌است: «اگر چه تغییرات در آمریکا از نظر ما بنیادین به حساب نمی‌آید و صرفاً تغییر بیولوژیک [پیروزی رنگ پوست بر قدرت] محسوب می‌گردد اما تنفر منطقه‌ای، جهانی و حتی انزجار خود انگلوساکسن‌ها از پلیدی نومحافظه‌کاران که مدیریت جریان آگاهی‌بخشی آن از سوی ایران و رئیس جمهوری ایرانی هدایت می‌شد؛ «ضرورت تغییر» در آمریکا را به دنبال داشت.»

به نوشته این سرمقاله: «مخاطبان رئیس جمهور ایران در نبرد کلمبیا، بر اساس آمارهای مؤسسات و شرکت‌های داده پردازی در اروپا ۵۰۰ میلیون برآورد شده بود. اما حماسه ژنو قریب به ۲۰۰ میلیون افزون‌تر از جامعه ۵۰۰ میلیونی نبرد کلمبیا را به خود اختصاص داد. این جامعه آماری بدون کمترین هزینه از سوی طرف ایرانی به سمت ایران جلب و جذب شده‌اند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «ایرانیان در فاصله بین نبرد تاریخی کلمبیا و حماسه ژنو چرخه سوخت انرژی هسته‌ای را تکمیل کرده و پیروزی جدیدشان را جشن گرفتند. پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را به نمایش گذاردند، ماهواره‌بر سفیر ۲ را طراحی نمودند و ماهواره امید را به فضا فرستاده و انحصارات جهانی در حوزه فناوری‌های خاص را یکی پس از دیگری از پیش روی خود برداشتند.»

متن کامل سرمقاله

مدیریت هیأتی کشور
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد با عنوان «زیان‌های مدیریت هیأتی» شیوه انتخاب و عملکرد مدیران اجرایی را در ایران بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «وقتی مدیری را که بر سر کار می‌آورید و شش ماه بعد برکنار می‌کنید، علت آن از دو حالت خارج نیست؛ یا تصمیم غلطی گرفته‌اید که می‌خواهید هرچه زودتر از تبعات آن دور بمانید یا بعداً متوجه شده‌اید آقای مدیر شایسته چنین شغلی نیست.»

سرمقاله‌نویس اعتماد ادامه داده‌است: «کمترین زیان چنین انتصاب‌هایی بستن در به روی تصمیم‌های درست، کارشناسی‌شده و محروم شدن از اجرای طرح‌های میان- و بلندمدت در سازمان‌های مختلف است که کشور نیاز مبرمی به آن دارد. من این احوال و رفتار را ناشی از فرهنگی می‌دانم که بر شئون مدیریتی ما غالب شده‌است و رؤسا- البته بیشترین آنها- در احکام انتصاب مدیران زیردست خود به شایستگی و توانایی در کاری که به آنان واگذار می‌شود کمتر از سایر صفات و ممیزات آنان توجه می‌کنند.»


این سرمقاله افزوده‌است: «توجه داشته باشیم که شکست یا رشد و بالندگی سازمان‌ها بستگی تام و تمام به مدیریت آن‌ها دارد. پس انتخاب مدیران مهم‌ترین چرخه فعالیت در یک کشور است که نباید در آن اهمال کنیم و در مقوله نصب مدیران صفاتی را اولی بر دانایی و توانایی آن‌ها بدانیم.»



متن کامل سرمقاله

محاق گفتمانی دوم خردادی‌ها
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «تنزل تئوریک دوم خرداد» به اظهارات کاندیداهای اصلاح‌طلب در تبلیغات انتخاباتی پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: « یک عکس فوری از ریخت‌شناسی و پاتولوژی موضع‌گیری‌ها و اظهارات اخیر نامزدهای دوم خردادی نشان می‌دهد گروه‌های وابسته به جریان اصلاحات در این دور از انتخابات دچار محاق گفتمانی شده‌اند و چیزی به جز موضوعات سطحی و بی‌مبنا مثل این که «من گشت ارشاد را جمع می‌کنم» و یا «رفتن رئیس جمهور به ژنو اشتباه بود» و «مانور دادن روی سیب‌زمینی رایگان» و... برای ارائه و عرضه به افکار عمومی ندارند.»

سرمقاله‌نویس رسالت ادامه داده‌است: «طرح این پرسش در این فرایند بسیار مهم است که تفاوت برنامه‌ها چه ارتباطی با نحوه پاسخگویی به مطالبات مردم برقرار می‌کند؟ در واقع این نگرش در بین مردم باید رشد کند که در تدوین برنامه‌ها توسط جریانات سیاسی مطالبات مردم و تألیف منافع عمومی مطمح نظر است.»

این سرمقاله افزوده‌است: «اگرچه برخورد صفر یا صد با رویکرد مشارکت سیاسی برنامه‌محور خطایی فاحش است و انگیزه‌های افراد مختلف برای مشارکت لزوماً عقلانی‌ نیست، اما اتخاذ آن توسط گروه‌های مرجع می‌تواند مسیر عقلانی شدن مشارکت سیاسی را هموار سازد و گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور گردد.»


متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات

سرمقاله روزنامه جام جم با عنوان «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چشم‌های باز و بسته»

سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «سرافرازی با از خودگذشتگی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پرسش‌های اقتصادی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «فرصت‌سوزی در ۲۶۹ میلیارد دلار درآمد نفتی»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آزادترین دولت»

Share