رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸
درصورت شکست رویکرد جدید آمریکا

کلینتون: تحریم‌ها علیه ایران تشدید می‌شود

هیلاری کلینتون اعلام کرد که آمریکا خود را آماده اعمال تحریم‌های «بسیار شدید» علیه ایران می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون که در کمیته روابط خارجى مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، افزود که در صورت رد پیشنهادها درباره پرونده هسته‌ای ایران، این تحریم‌ها به اجرا درخواهد آمد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که این تحریم‌ها عملا ایران را «فلج» خواهد کرد.

به گفته وی، رد پیشنهاد‌های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و یا طولانی شدن روند بی‌نتیجه مذاکرات، موقعیت‌هایی است که در صورت تداوم یافتن، منجر به «تشدید تحریم‌های» آمریکا علیه ایران می‌شود.

وزیرخارجه آمریکا این موقعیت‌های احتمالی را شکست رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران نامید.

خانم کلینتون همچنین افزود که «ما رویکرد‌هاى تازه‌اى براى مقابله با تهدید برخاسته از ایران اتخاذ کرده‌ایم و این رویکردها را با چشمانى کاملا باز و بدون هیچ گونه توهم اختیار کرده‌ایم؛ ما بر ضرورت بازداشتن ایران از دستیابى به جنگ افزار هسته‌اى کاملا واقفیم.»


عکس از AFP

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت که واشینگتن همچنان تمایل دارد که با ایران بر سر مسائل مختلف گفتگو‌ها را آغاز کند.

اظهارات خانم کلینتون یک روز پس از آنکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از تداوم سیاست‌های دیپلماتیک کاخ‌سفید برای آغاز مذاکرات مستقیم با ایران خبر داد، مطرح می‌شود.

ایران نیز امروز در پاسخ به بیانیه اخیر گروه پنج به‌علاوه یک، اعلام کرد از مذاکراتی که «عادلانه و مبتنی بر احترام متقابل در فضای همکاری» باشد، استقبال می‌کند.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، چندی پیش در لندن پس از برگزاری نشستی مشترک با صدور بیانیه‌ای از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و از تهران خواستند که به میز مذاکرات بازگردد.

در بیانیه ایران در عین حال آمده که تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب ان‌پی‌تی را همچنان دنبال خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک، بسته پیشنهادی به روز شده خود را ارائه می‌کنند.

Share


در همین رابطه:
«بیانیه گروه ۱+۵ نافی احترام متقابل است»

نظرهای خوانندگان


به نظر می آید آمریکا به درستی از یک سیاست عمل گرا که نتایج مشخص داشته باشد پیروی می کند . زیرا محدود کردن مسائل به گفتگو و بی عملی به معنی آن است که ایران سیاست خود را در غنی سازی ادامه دهد ولی غرب فقط گفتگو کند . از اینرو با سیاست جدید یعنی اگر ایران به کار خودش ادامه می دهد و هیچ اقدام عملی در جهت توقف غنی سازی نمی کند . غرب نیز سیاست تحریم خود را عملی خواهد کرد و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد از نظر عملی هر دو کار خود را ادامه دهند . بدین طریق در طی یک پروسه ایران در موضع ضعیفتری قرار خواهد گرفت . در حال حاضر تحریم نفت ایران می تواند موثرترین تحریم باشد زیرا روسیه نیز برای تقویت اقتصادی خودش از آن استقبال می کند و چین نیز برای در اختیار گرفتن بازارهای بهتر مثل عربستان از این تحریم حمایت خواهد کرد . موضع گفتگوی اوباما منطقی ترین سیاستی ست که موضع دولت ایران را هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی تضعیف کرده است و تهدید نظامی جرج بوش باعث اتحاد جناحهای داخلی و همینطور احساس خطر روسیه و چین را در بر داشت که در هر دو زمینه ایران را تقویت می کرد .

-- farhad ، Apr 22, 2009 در ساعت 03:00 PM

هلاکت 6 تروریست در مرز مریوان توسط سپاه
پس از درگیری سه روز پیش میان نیروهای ایرانی و تروریست‌های گروه تجزیه‌طلب پ.پ.ک صبح دیروز در عملیات موفق نیروهای سپاه پاسداران 6 تروریست به هلاکت رسیدند.
كد خبر: ۴۴۷۲۶ تاريخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ تعداد بازديد: ۳۰۴۳

خبرنگار «آینده» گزارش داد پس از درگیری سه روز پیش میان نیروهای ایرانی و تروریست‌های گروه تجزیه‌طلب پ.پ.ک صبح دیروز در عملیات موفق نیروهای سپاه پاسداران 6 تروریست به هلاکت رسیده و جنازه آن‌ها به همراه تمامی تجهیزات نظامی به دست نیروهای ایرانی افتاد.

براساس این گزارش، در این عملیات كه صبح ديروز در ارتفاعات مريوان انجام شد، سه تن از تروریست‌ها نیز زخمی شدند و پا به فرار گذاشتند و منطقه از لوث تروريستها پاك شد.

گفتني است، اين عمليات درپي درگيري 3 روز پيش بين تروريستها و نيروهاي ايران انجام شد كه طي آن 4 تن از سربازان ايراني به شهادت رسيدند.

-- sasan@yahoo.com ، Apr 23, 2009 در ساعت 03:00 PM