رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸

رد تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا

اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد تشکیل شورای مشترک بازرگانی بین واشینگتن و تهران را رد کرد.

مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی ایران امروز چهارشنبه با اعلام این خبر، گفت که «این موضوع توسط بخشی از تجار مطرح شد که اتاق بازرگانی ایران نیز تشکیل این شورا را رد کرد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای میرکاظمی همچنین افزود که تشکیل این شورا بین دولت‌های دو کشور مطرح نیست.

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ۱۶ فروردین ماه اعلام کرده بود که سه شورای مشترک بازرگانی میان ایران و کشور‌هایی از قاره آمریکا تشکیل می‌شود.

آقای میرکاظمی درباره علت مخالفت با تشکیل چنین شورایی از سوی اتاق بازرگانی ایران اظهارنظری نکرد و تنها گفت که دولت به دنبال توسعه روابط تجاری با کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب است.

ایران در سال‌های اخیر روابط اقتصادی و بازرگانی خود با برخی کشور‌های آمریکای لاتین را گسترش داده است.


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران که از مدت‌ها پیش متحد هوگو چاوز رئیس‌ جمهوری ونزوئلاست، از سال گذشته به مورالس یک چپ‌گرای دیگر نیز نزدیک شده است.

وی در جریان دیدار سال گذشته خود، وعده سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بولیوی را با هدف توسعه صنعت نفت و گاز و بهبود ساختارهای اقتصادی این کشور داد.

آقای نهاوندیان اعلام کرده بود که با تشکیل این شوراهای اقتصادی، امکان دستیابی به «اطلاعات اقتصادی و امکان‌سنجی پروژه‌ها، همچنین اطلاع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در اختیار شرکت‌هایی که در این کشورها فعالیت دارند، فراهم می‌شود.

این پیشنهاد در حالی از سوی سوی اتاق بازرگانی ایران رد می‌شود که گزارش‌های دولتی از افزایش حجم تجارت در سال گذشته میان ایران و آمریکا حکایت دارد.

گمرگ ایران ۲۵ فروردین ماه در گزارشی اعلام کرده که حجم تجارت جمهوری اسلامی و آمریکا در سال ۱۳۸۷ را ۶۲۸ میلیون و ۲۹ هزار دلار بوده است.
حجم این تجارت در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۵۷ میلیون و ۹۱۳ هزار دلار بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی، آمریکا نوزدهمین صادر کننده عمده کالا به ایران در سال گذشته بوده و در بین واردکنندگان عمده کالا از ایران نیز در جایگاه سی و نهم قرار دارد.

Share


در همین رابطه:
تشکیل شورای بازرگانی ایران و قاره آمریکا

نظرهای خوانندگان


جریان موتلفه و روحانیت مبارز اطاق بازرگانی ایران را ملک طلق خودشان می دانند و همین دو جریان هستند که مانند اختاپوس همه ی اقتصاد ایران را غارت می کنند زیرا تنها سوداگری اینهاست که با واسطه ی مبادله شدن سودهای هنکفتی به جیب می زنند و نه تنها تولیدات داخلی اعم از صنعتی و کشاورزی را نابود کرده اند بلکه مانع بزرگی بر سر راه ارتباط سالم اقتصاد ایران با دنیا هستند و تنها روابطی را مجاز می شمارند که نتوانند مستقیما وارد بازار شوند حتما باید از کانال این اختاپوس بگذرد . اگر به واردات همه ی کالاها نگاه کنیم بدون هیچ دلیلی اینها واسطه اند و اولین جاهائی که بنابر ملاحظات سیاسی دولت اجازه یافته اند مانند آن فروشگاههای لباس لندنی دیده ایم که در اولین سروصدا اوباش لباس شخصی به اینگونه محلها یورش می برند . و از اینروست که این جماعت فقط می توانند با دولتهای فاسد که امتیازات ویژه ای دارند وارد معامله شوند . جنس ارزان برای اینها اهمیت ندارد جنس بنجل و سود آنهاست که از درجه ی اول اهمیت برخوردار است .

-- farhad ، Apr 22, 2009 در ساعت 11:45 AM