رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

درگذشت نویسنده «امپراتوری خورشید»

جیمز گراهام بالارد معروف به جی‌جی بالارد نویسنده بریتانیایی که به خاطر نوشتن رمان‌های علمی-تخیلی مشهور بود، در سن ۷۶ سالگی بر اثر بیماری سرطان پروستات درگذشت.

بالارد از پیشگامان موج نوی ژانر داستان‌های علمی-تخیلی بود؛ داستان‌هایی که بیشتر از آنکه آینده‌نگر باشد، دنیای کابوس‌گونه معاصر را توصیف می‌کرد.

مارگارت هنبری، کارگزار ادبی بالارد، او را «غول دنیای ادبیات» توصیف کرد.

بالارد در سال ۱۹۳۰ در یک خانواده ثروتمند در شانگهای به دنیا آمد. پدرش قبل از شروع جنگ و متلاشی شدن زندگی آنها، مالک یک کارخانه بزرگ پارچه بافی بود. اما با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال خاک چین به وسیله نیروهای ژاپنی، آنها آواره و اسیر اردوگاه‌های ژاپنی شدند.
بالارد در سال ۱۹۴۶ به همراه پدر و مادر و خواهر کوچکش، بعد از دو سال زندگی در اردوگاه ژاپنی، سرانجام آزاد شدند و به بریتانیا رفتند و وی توانست تحصیلات خود را در آنجا ادامه دهد. بالارد قبل از اینکه به نوشتن روی بیاورد، به تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه کمبریج پرداخت و پس از آن به نوشتن روی آورد و تمام دوران عمرش را صرف نویسندگی کرد.


بالارد

معروف‌ترین رمان بالارد رمان «امپراتوری خورشید» بود که در سال ۱۹۸۴نوشت. این رمان، خاطرات دوران کودکی سخت و پرعذاب بالارد در شهر شانگهای چین در زمان جنگ جهانی دوم و زندانی شدن او و خانواده‌اش بعد از اشغال نیروهای ژاپنی بود که استیون اسپیلبرگ در سال فیلمی از روی آن تهیه کرد.
این فیلم، نامزد دریافت شش جایزه اسکار شد.

به گفته بالارد، این خاطرات خشونت بار، تاثیرش را بر همه نوشته‌هایش گذاشته است.

علاوه بر «امپراتوری خورشید»، شهرت بالارد بیشتر به خاطر نوشتن رمان‌های علمی-تخیلی مطرحی چون «دنیای غرق شده» و «تصادف» است.

«تصادف» داستان غیرمتعارف آدم‌هایی است که بر اثر تصادف اتومبیل، از نظر جنسی تحریک می‌شوند؛ رمانی که دیوید کروننبرگ، فیلمساز پست مدرن کانادایی آن را به فیلمی موفق برگرداند.


امپراتوری خورشید

دنیایی که بالارد در داستان‌های علمی-تخیلی‌اش توصیف می‌کرد، دنیایی تیره و چندش‌آور و پر از بدبختی، بیماری، مرگ و میر، فقر و فلاکت، آلودگی، تحقیر و سرکوب سیاسی و جنسی بود.

منتقدان ادبی، آثار بالارد را سیاه، خشن و یاس‌آور توصیف کرده‌اند، در حالی که او خود این انتقادها را همیشه رد کرده است.

وی در یک مصاحبه در این باره گفته است: «هیچ چیز غیر انسانی در رمان‌های من نیست. من فقط مسیر متفاوتی را دنبال کرده‌ام.»

از جی‌جی بالارد تا کنون رمان‌های «برج»، «منطقه مصیبت‌زده» و «امپراتوری خورشید» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

Share