رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

نیویورک تایمز برنده پنج جایزه پولیتزر شد

روز گذشته برندگان جایزه پولیتزر که از سوی دانشگاه کلمبیا در سه شاخه‌ ادبیات، هنر و روزنامه‌نگاری اهدا می‌شود، معرفی شدند.

روزنامه نیویورک تایمز توانست پنج جایزه مهم پولیتزر را در بخش‌های مختلف؛ خبر دست اول، گزارش تحقیقی، گزارش تشریحی، نقد(هولند کاتر) و عکاسی فیچر از آن خود کند.

این روزنامه به خاطر گزارش ویژه‌اش از جنگ در افغانستان و پاکستان، جایزه بهترین گزارش خبری بین‌المللی را دریافت کرد. دیوید بارستو نویسنده این روزنامه نیز در بخش گزارش تحقیقی برنده پولیتزر شد.

جایزه پولیتزر برای بهترین سرمقاله تحریریه به مارک ماهونی از روزنامه پست استار نیویورک تعلق گرفت.

در بخش روزنامه‌نگاری همچنین، روزنامه لاس وگاس سان (نوادا) برای سرویس عمومی، استیو برین از سن دیه گو یونیون ترایبیون و یوجین رابینسن مقاله نویس واشنگتن پست برای تفسیرهای خبری‌اش جوایز پولیتزر را دریافت کردند.


در بخش ادبیات جوایز پولیتزر، خانم الیزابت استروت نویسنده رمان «الیو کیتریج» برنده جایزه بهترین کتاب داستانی شد و جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری را نیز از آن خود کرد.

همچنین داگلاس ای بلک مون به خاطر کتاب تحقیقی «بردگی با نام دیگر: برده‌سازی مجدد سیاهان آمریکایی از جنگ داخلی تا جنگ جهانی دوم» جایزه بهترین اثر غیر داستانی را به دست آورد.

جان میچام دبیر هفته‌نامه نیوزویک نیز برای کتاب «شیر آمریکایی: آندرو جکسن در کاخ سفید» برنده پولیتزر بهترین کتاب بیوگرافی شد.

نمایشنامه «تباه شده» نوشته لین نوتیج به عنوان بهترین نمایشنامه و «سایه سی ریوس» نوشته دبلیو اس مروین به عنوان بهترین کتاب شعر شناخته شدند و جوایز پولیتزر این بخش‌ها را دریافت کردند.

انت گوردون رید نیز برای نوشتن کتاب «همینگسس مونته چلو: یک خانواده آمریکایی» برنده پولیتزر بهترین کتاب تاریخی شد.


جان میچام نویسنده کتاب «شیر آمریکایی»

امسال برای نخستین بار این امکان برای روزنامه‌نگاران آن‌لاین فراهم شد که بتوانند در چهارده کتگوری (بخش) جایزه پولیتزر با همتاهای خود در روزنامه‌های چاپی رقابت کنند.

قبلا این جایزه فقط در بخش خبر دست اول آن‌لاین و عکاسی خبری آن‌لاین به روزنامه‌نگاران آن‌لاین تعلق می‌گرفت.

با این حال هیچ روزنامه‌نگار آن‌لاینی موفق نشد جایزه پولیتزر امسال را در بخش‌های چهارده‌گانه آن کسب کند.

وب‌سایت‌های روزنامه چاپی نیز حق شرکت در جوایز پولیتزر را نداشتند.

دیوید پلاتز سردبیر روزنامه اینترنتی اسلیت که برای شرکت در جایزه پولیتزر درخواست نداده است، درباره تصمیم جدید داوران جایزه پولیتزر در مورد گنجاندن روزنامه‌نگاران آن‌لاین در بخش مسابقه، می‌گوید: «این تصمیم بسیار دیر گرفته شد، در حالی که برخی از بهترین روزنامه‌نگاران جهان و آمریکا دیگر برای روزنامه‌های چاپی کار نمی‌کنند، بلکه مقاله‌هایشان را به صورت آن‌لاین منتشر می‌کنند.»

مراسم اهدای جوایز پولیتزر در مدرسه روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا در نیویورک برگزار شد.

Share