رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸

نگرانی بهمن قبادی از ادامه بازداشت صابری

بهمن قبادی، فیلمساز ایرانی به دنبال محکومیت رکسانا صابری نامه سرگشاده‌ای منتشر کرد.

در این نامه که با عنوان «به رکسانا صابری، دختری ایرانی با شناسنامه آمریکایی» منتشر شده، آقای قبادی وی را «نامزد، دوست و همراه» خود معرفی کرده است.

آقای قبادی در نامه خود اظهار داشته که گمان می‌کرده دستگیری رکسانا ناشی از یک «سوءتفاهم» بوده است و وی چند روز دیگر آزاد خواهد شد.


بهمن قبادی

این فیلم‌ساز ایرانی تصریح کرده است که رکسانا «معصوم‎تر و بی‎گناه‎تر» از اتهاماتی است که متوجهش شده است.

به گفته آقای قبادی، نامزدش «همیشه مشغول کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی‌» بوده است.

وی افزوده که به خاطر تشویق رکسانا برای ماندن و کار کردن در ایران، دچار «عذاب وجدان» شده است، چرا که نمی‌تواند به او «کمکی کند.»

قبادی درباره خودش نیز نوشته است که دچار «افسردگی شدید» شده است، چراکه فیلم‌هایش سر از بازار سیاه در آورده‌اند.


رکسانا صابری

این فیلم‌ساز ادامه داده است که «اگر تا امروز تاب آورده‌ام به سبب حضور و کمک‌های روحی او (رکسانا) بوده است.

وی دلیل نوشتن این نامه سرگشاده را چنین شرح داده است: «اگر این نامه را می‎نویسم به خاطر این است که نگرانش هستم. نگران سلامتی‎اش. شنیده‌ام که افسرده‎ شده و مدام گریه می‎کند. او خیلی حساس است. مبادا دست به اعتصاب غذا بزند.»

قبادی خطاب به مقام های ایران نوشته است که «تو را به خدا دست بردارید. تو را به خدا او را وارد این بازی‎های بزرگان نکنید. او نحیف‎تر و ساده‎تر از آن است که بتواند در بازی شما شرکت کند. تو را به خدا تمامش کنید. نگذارید این‌گونه مهره تبلیغاتی این جهان کثیف شود.»

نامه عبدالفتاح سلطانی به شاهرودی
در پیوند با پرونده رکسانا صابری خبرنگار ایرانی – آمریکایی که به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا به هشت سال زندان تعزیری محکوم شده، عبدالفتاح سلطانی یکی از موکلان وی نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی نوشت.

شیرین عبادی، عبدالفتاح سلطانی و مهناز پراکند آن‌طور که وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرده است، به درخواست رضا صابری تیم وکالت رکسانا صابری را بر عهده گرفته‌اند.


عبدالفتاح سلطانی

آقای سلطانی در نامه خود به محدودیت‌هایی که برای وکلای خانم صابری از سوی مسئولان دادگاه اعمال شده، اعتراض کرده است.

این وکیل دادگستری از آقای شاهرودی پرسیده که «چرا سرنوشت پرونده‌های سیاسی عموماً و پرونده‌هایی با حساسیت‌های بالای سیاسی خصوصاً، در اختیار چند شعبه دادگاه که سابقه صدور احکام غلاظ و شداد درباره متهمان سیاسی را دارند، سپرده می‌شود.»

متن کامل نامه

Share

نظرهای خوانندگان

باسلام به شما و آقای قبادی، باید عرض کنم که البته عذر تقصیر آوردن آقای قبادی کاری درست است. اما ایشان گر چه تنها یک بار عذر تقصیر آورده اما می بایست چند بار دیگر نیز این کار را می کرد. آنچه را ایشان عذاب وجدان نوشته و در نامه ی مفصلش بیشتر آمده همه و همه برای نگهداشتن این دختر بیچاره در ایران است برای اینکه او بتواند با « انرژی» فیلمش را تمام کند. قبادی مثل همیشه اما تنها به مسئله ای که او هم در بوجود آوردنش بیتقصیر نیست نپرداخته و باز هم حتا در این حالت اضطراری به اینکه جواز فیلمش را نداده اند و یا دیر داده اند هم پرداخته. البته که در ایران قیلمسازی مشکل است، فقط ایران این فرق را با جاهای دیگر دارد که ره رفتن و نفس کشیدن و عشق ورزیدن، نوشتن، کار کردن و خلاصه همه چیز به نهایت مشکل است. اما این آقای قبادی همیشه خودش را ترمه ای جدا بافته می داند و تا مسئله ای می شود فریاد بر می آورد که کار مشکل است. ایشان چندین بار تهدید کرده که به آمریکا و یا فرانسه می رود و در آنجا چنان فیلم می ساز که نگو! ولی خب گویا در آنجاها هم فیلمسازی حتا به مراتب مشکل تر از ایران باشد. متاسفانه فیلمسازان ایران فقط ادای «همتایان» خودشان را در کشورهای غربی در می آورند. در هر حال رکسانا صابری تنها قربانی جهل و ظلم رژیم اسلامی نشده. این طفلک بیگناه قربانی سادگی خودش ، قربانی خنده ی خاتمی و بی ابتکاری او، قربانی ... و سرانجام قربانی ....هم شده است. یک روز یکی از دیپلماتها جمهوری اسلامی میگفت شما درجه ظلم و درجه دقلکاری و درجه ریا و درجه خباثت این رژیم را نمی دانید. اما همه ی ایراد بر بهمن قبادی وارد است که او اینهمه خباثت را می داند و این دخترک بینوا را که حتا از جاسوسی و سیاست کلاس اول هم نیست و فقط برای کشورهای اموکراتیک ساخته ، آری......با دانستن اینهمه از این دختر معصوم استفاده ی ابزاری کرده و او را اندخته در دهان هار به قول شاملو سگان قریه!

-- سرمدی از تهران ، Apr 21, 2009 در ساعت 02:15 PM

در حالی که همه میدانیم پرونده صابری و اتهام جاسوسی اش کاملا سیاسی و با استراتژی بده بستان های دیپلماتیک دنبال میشه و احتمالا به زودی آزاد خواهد شد انتشار این بیانیه کاملا احساسی و افشای روابط خصوصی بر چه مبنایی بوده ؟

-- محسن ، Apr 21, 2009 در ساعت 02:15 PM

آقای قبادی فیلمساز باارزشی است که شخصا" از دیدن فیلم هایش بسیار لذت برده ام. اگر او درباره رکسانا صابری چنین می گوید، پس حتما" راست می گوید.

-- شیما ، Apr 22, 2009 در ساعت 02:15 PM

ای بخت مرا سوخته خرمن کردی
بی جرم دو پای من در آهن کردی

جاسوس موسویان است یاصابری
محبوس چرا شدم نمی‌دانم
دانم که نه دزدم و نه عیارم

-- رضا از اصفهان ، Apr 23, 2009 در ساعت 02:15 PM