رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد بدلیل نزدیکی به جبهه اصلاحات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «نقدی بر افراطی‌گری» به انتقاد از نزدیکی میرحسین موسوی به اصلاح‌طلبان پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «نزدیکی بیش از پیش میرحسین موسوی به سازمان مجاهدین و حزب مشارکت در ترازوی هزینه- فایده، تصویر ناخوشایندی را نشان می‌دهد. تجربه نشان داده است رویکرد افراطیون بیشتر ‌به گرایشات متنازع نزدیک است و این موضوع در ۱۰ سال گذشته، نتایج نا خوشایندی برای جریان اصلاحات در پی داشته است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اظهارات تند و واکنش برانگیز یکی از اعضای سازمان مجاهدین درباره عملکرد دولت نهم بخشی از هزینه‌های نزدیکی موسوی با این جریان افراطی است. بهزاد نبوی اخیرا با زیر سوال بردن تمام دستاوردهای دولت نهم گفت: افزایش حقوق و دستمزدها توهین به مردم است.»

این روزنامه می‌افزاید: «این در حالی است که مدل‌سازی دولت با رویکرد سفرهای استانی و ارتباط چهره‌ به چهره با شهروندان در نوع رفتار دولتمردان جمهوری اسلامی و مردم، یک الگوی بومی از تعامل محیطی و به منظور جبران عقب ماندگی‌های بوروکراسی ایران است که روز به روز متکامل‌تر می‌شود.»‌‌

متن کامل سرمقاله

فضاسازی هم دیکتاتوری است
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «دیکتاتوری خوب، دیکتاتوری بد» درباره تصویب طرحی در مجلس پرداخته است که «تنها پیام آن، رفع تعارض میان برخی تصمیمات دیوان عدالت اداری با اظهارنظرهایی بود که بر اساس اصل ۱۳۸ قـانـون اسـاسی توسط رئیس مجلس ابلاغ می‌شود.»

در این سرمقاله آمده است: «واکنش یک سایت خبری به این مصوبه و ایراد شورای نگهبان، در نوع خود بی‌نظیر بود . این سایت خبری، در سه سال گذشته، منعکس کننده حمایت‌های ویژه و استثنایی از دولت نهم بوده و حملات کم‌‌نظیر آن نیز متوجه کسانی بوده است که حاضر نیستند از مطالبات و منویات دولت نهم به صورت صددرصد حمایت کنند. در موضوع اخیر، این سایت خبری، مصوبه مـجلس را «دیکتاتوری ‌پارلمانی» نامید.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «تردیدی وجود ندارد که هیچ‌کس دیکتاتوری را نمی‌پسندد. اما اگر قانونی که به تایید ۱۸۰ نماینده مجلس رسیده است، دیکتاتوری باشد، برای برخی رفتارهای دیگر چه نامی باید برگزید؟ مثلاً ایستادگی دولت در برابر مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم احیای شوراهای منحل شده، شایسته چه عنوانی است؟»

این روزنامه افزوده است: «البته دیکتاتوری فقط دادن هشدارهای غلاظ و شداد به مخالفان نیست (که نمونه‌های آن هم به وفور دیده می‌شود) بلکه فضاسازی‌ها برای به کرسی نشاندن بعضی حرف‌ها و مطالبات زیاده‌ خواهانه، گاه بزرگترین دیکتاتوری است زیرا طرف‌های مقابل را برای هرگونه اظهار نظر، دچار مشکل می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

نقش محوری سپاه در دفاع از انقلاب
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اگر سپاه نبود...» به معرفی دستاوردهای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه به نقل از عباس دوز دوزانی اولین فرمانده سپاه نوشته است که آنها در ابتدا «در ذهن و ایده آل خود تصویری از سپاه امروز که بنا به اعتراف دشمنان، بزرگترین و کارآمدترین نیروی نظامی در خاورمیانه است، نداشتند و بسیار حداقلی‌تر از آنچه شد فکر می‌کردند.»

به نوشته کیهان، «سپاه به دلیل نقش محوری در دفاع از مبانی انقلاب هر روزه آماج تیرهای تهمت قرار داشت. دشمنان داخلی به همراه دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی با اشاره به تلاش نیمه موفقی که در از کار انداختن وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی انجام داده بودند، خنثی کردن سپاه را در دستور کار قرار دادند و از این رو تیرهای تهمت و هجمه‌های پی درپی نثار سپاه گردید.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقشه راه مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی دهه سوم انقلاب را ترسیم کرد و مو به مو وارد عملیات خنثی‌سازی گردید. در بعد توطئه نظامی آمریکا علیه ایران، سپاه با عملیاتی کردن و نمایش اقتدار خود دشمن را به این باور قطعی رساند که ایران، عراق و افغانستان نیست و با گسترش این الگو در میان ملت‌های مسلمان عراق و افغانستان آمریکای متجاوز به این نتیجه رسید که افغانستان و عراق جای ماندن نیست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «مبارک بر طبل رسوائی خود می‌کوبد»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «جنبه‌های غیرآشکار ادعای حمله به ایران»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سخنی درباره توزیع ثروت با کاندیداهای ریاست‌جمهوری»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مبانی حقوقی پرونده حداقل مزد کارگران»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تلاش با برنامه نیاز بنیادی اقتصاد در سال ۸۸»

Share