رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

«رکسانا صابری تابعیت آمریکایی هم دارد»

غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت که رکسانا صابری تابعیت آمریکایی دارد، اما به عنوان یک ایرانی مرتکب «جرم» شده است.

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی- آمریکایی از سوی دادگاه انقلاب در ایران به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» به هشت سال زندان تعزیری محکوم شده است.

مقام‌های قضایی ایران پیش‌تر تابعیت آمریکایی خانم صابری را رد کرده بودند. این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی در ایران اعلام می‌کند که وی تابعیت آمریکایی نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، امروز سه‌شنبه در حاشیه‌ اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی گفت که «رکسانا صابری دارای تابعیت ایرانی است و با گذرنامه‌ ایرانی وارد ایران شده، در زمان دستگیری نیز به هیچ وجه عنوان نکرده که ایرانی نیست.»

آقای اژه‌ای افزود: «اگرچه (صابری) تابعیت آمریکایی هم دارد، اما الان به عنوان یک ایرانی مرتکب جرم شده و طبق روال و مقررات جاری کشور جرمش دنبال می‌شود.»


محکومیت این خبرنگار ایرانی-‌آمریکایی که از بهمن ماه سال گذشته در زندان به سر می‌‌برد، با واکنش‌ آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شده است.

آنها با رد اتهامات وارد شده به خانم صابری از مقام‌های ایران خواسته‌اند که هرچه زودتر وی را آزاد کنند.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز در نامه‌ای از دادستانی تهران خواسته است که در رسیدگی به اتهامات وی «عدالت» را رعایت کنند.

محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این نامه، به مقام‌های قضایی دستور رسیدگی دقیق به تقاضای تجدید‌نظر در این حکم را صادر کرده است.

رکسانا صابری ۳۱ ساله، شش سال بود که از ایران برای برخی رسانه‌های خارجی خبر و گزارش تهیه می‌کرد.
ایران اعلام کرده است که فعالیت‌های خبری وی از سال ۱۳۸۵ غیر قانونی بوده است.

Share


در همین رابطه:
درخواست مجدد کلینتون برای آزادی صابری
«رسیدگی دقیق به درخواست صابری»

نظرهای خوانندگان

حدیثی هست که می گوید از معصوم سوأل کردند مسلمانِ دزد داریم؟ گفت آری، گفتند مسلمان شراب خوار داریم؟ گفت آری گفتند مسلمان دروغ گو داریم؟ گفت نه. پس دم و دستگاه رژیم ولایت مطلقهٌ مافیائی که بر دروغ بنا شده(آقای خامنه ای با حکم تقلبی که بوسیلهٌ دو کارشناس جهانی تقلبی بودن آن افشا شد ولی مطلقه شده) نمی تواند مسلمان باشد. مسلمان از سلم بمعنی صلح می آید. دروغ یکی از بدترین انواع زور است که با صلح تطبیق ندارد. آقایان فقهای رژیم ولایت مطلقهٌ فقیه به اصل توریه( دروغ مصلحت آمیز) اعتقاد دارند، یعنی نه تنها مسلمان نیستند، بلکه هر چه می گویند معلوم نیست راست باشد. آقای محسنی اژه ای که آقای عیسی سحرخیز را گاز گرفت و قندان را به طرف او پرت کرد و به توریه اعتقاد دارد، باید بتواند به این سوأل جواب دهد که اگر خانم صابری با پاسپورت آمریکایی و ویزا در ایران می بود( که شاید هم بود)، قوانین رژیم ولایت فقیه این خانم را که از پدری ایرانی و از مادری خارجی است می تواند خارجی بحساب آورد؟ اگر قوانین رژیم ولایت مطلقهٌ شما او را بصورت اتوماتیک ایرانی می داند، آمدن او بصورت خارجی به ایران که این اتوماتیک بودن ملیت در رژیم ولایت مطلقهٌ فقیهِ مافیائیٍ شما را حل نمی کند. وقتی روابط انسانها را در قدرت تعیین کنیم، تنها وسیله، زور می شود، در انواع و اقسامش و در روابط شبکهٌ جهانی قدرت معنی می یابد، یعنی رژیم ولایت مطلقهٌ فقیه در معاملات پشت پرده از این خانم بعنوان کالا در معاملات با آمریکا سوء بهره می گیرد و با او نه بعنوان شهروند، بلکه بعنوان رعیت و بردهٌ رژیم ولایت فقیه برخورد می کند.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Apr 21, 2009 در ساعت 01:00 PM

صابری به کشورش خیانت کرده و حقش اعدامه نه حبس

-- زیبا ، Apr 21, 2009 در ساعت 01:00 PM