رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸

واکنش‌ها به اظهارات احمدی‌نژاد در ژنو

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهارات رئیس جمهوری ایران علیه اسرائیل را محکوم کرد.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، آقای بان سخنان احمدی‌نژاد را که گفته بود دولت اسرائیل، نژادپرست است، در راستای «تحریک و تفرقه‌افکنی» ارزیابی کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در آغاز اجلاس ضد نژادپرستی ژنو، از اقدام تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده و اسرائیل در تحریم آن که بدلیل احتمال طرح اظهارات «یهودستیزانه» صورت گرفت، انتقاد کرده بود.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود که منجر به ترک سالن از سوی تعدادی از دیپلمات‌های غربی شد، گفت: «پس از جنگ جهانی دوم، با تجاوز و لشکرکشی ملتی را آواره و عده‌ای را از اروپا، آمریکا و دیگر کشورها به سرزمین آنان منتقل کردند و حکومتی کاملاً نژادپرست را در سرزمین اشغالی فلسطین برپا کردند.»

با این حال تعدادی از نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس نیز به تشویق آقای احمدی‌نژاد پرداختند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده پس از سخنرانی امروز محمود احمدی نژاد، خواستار پایان اظهارات «خصمانه و تحریک‌آمیز» از سوی رئیس جمهوری ایران شد.


خروج دیپلمات‌های غربی از سالن اجلاس، پس از اظهارات احمدی‌نژاد درباره اسرائیل (عکس از AFP)

رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این وجود بر تمایل کشورش بر گفتگو با ایران برای آغاز روابط فی‌مابین تاکید کرد.

آقای وود گفت که ما بدنبال گفتگوی مستقیم با ایران هستیم، اما این کشور پیش از آن باید اقداماتی را برای پذیرفته شدن از سوی جامعه جهانی انجام دهد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «اگر ایران بدنبال روابط متفاوتی با جامعه جهانی است، باید اظهارات خصمانه‌اش را که شایسته قرن ۲۱ نیست، پایان بخشد.»

جمهوری چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد نیز در واکنش به اظهارات امروز احمدی‌نژاد اعلام کرد که به‌طور کامل از اجلاس ضد نژادپرستی ژنو کناره‌گیری می‌کند.

سفیر بریتانیا نیز اظهارات احمدی‌نژاد درباره اسرائیل را «تحریک‌کننده و شرم‌آور» خواند.

Share


در همین رابطه:
ترک اجلاس ژنو از سوی نمایندگان اتحادیه اروپا

نظرهای خوانندگان

امروز صبح داشتم داستان حضور مصدق در سازمان ملل را در کتاب «همه مردان شاه» می ‌خواندم.
مصدق نطق آتشینی بر علیه سیاستهای استعماری بریتانیا کرد. اما رفتار منطقی او و استواری و منطق کلامش حال و هوای جمع را به نفع ایران و نتیجه نهایی را مطابق میل ایران رقم زد.
بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی منظور طبع مردم صاحب نظر شود.
که آن «حسن» را ریاست جمهور ما ندارد.

-- بدون نام ، Apr 20, 2009 در ساعت 06:00 PM

اين حرکت رياکارانه دولت های غربی است که شرم آور، توهين آميز و تحريک کننده بود نه سخنان احمدی نژاد که بر مبنای واقعيت های تاريخی پيدايش دولت اسرائيل و بنيان های نژادپرستانه آشکار آن استوار بود.
اگر در اجلاسی که موضوعش نژادپرستی است بخواهند حرف های نماينده دولتی را که از سياست های نژادپرستانه دولتی ديگر انتقاد می کند سانسور کنند و با شانتاژ و صحنه سازی جلوی او را بگيرند، پس در کجا می توان اين بحث ها را مطرح کرد؟
نمايندگان دولت های غربی با اين حرکت شان نشان دادند که عليرغم ادعاهايشان تا چه حد ضد دمکراتيک و مستبدند.

-- محسن ، Apr 20, 2009 در ساعت 06:00 PM

لطفاً در مورد واکنش کشورهاي آفريقايي، آسيايي، عرب و آمريکاي لاتين هم بنويسيد. دنيا صرفاً اروپا و آمريکا نيست.

-- محمد ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

البته آقای احمدی نژاد ضدنژادپرستی سخن میگفت که این امر باعث شد عده معدودی نژادپرست جلسه راترک کردندواین باعث شد دست نژادپرستان روشودواکثریت که درجلسه ماندندوآقای احمدی نژادراتشویق کردندنشانگر این است که سیاستمداران واکثر مسئولین جهان حقانیت سخنان آقای احمدی نژادرا قبول دارند

-- حاج ناصر ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

چیزی که جالب بود حاضران در اجلاس دادن اعتراضخود به سخنان احمدی نژاد را با دست زدن های ممتد نشان دادند که احمدی نژادپس از وقفه ای حدودا یک دقیقه ای با تشکر از حاضرین به سخنان خودادامه داد ...

-- esi ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

زنده باد احمدی نژاد . دولت غاصب و نژاد پرست و عامل قتل عام کودکان غزه باید محو شود .

-- محمدحسین ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

آفرین بر آقای احمدی نژاد ،در دنیا یک مرد پیدا شده تا این چشم آبی های بی شرم را بر سر جایشان بنشاند

-- ستوده ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

آفرین بر احمدی نژاد درود بر احمدی

-- ایرانی ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

دوستان عزیزی که از آزادی بیان حرف می زنن به این موضوع توجه بکنن که در نهایت احمدی نژاد حرفهاشو زد و هیچکسی هم مانع اش نشد. نمایندگان کشورها غربی هم حق این رو داشتن که برای نشان دادن عدم حمایت اشون از این حرفهای بی حاصل جلسه رو ترک کنن.
آخر کار کی وجهه جهانی اش رو از دست داد؟ ملت عزیز ایران با این رییس جمهور منتخب اش یا کشورهایی که کنفرانس رو ترک کردن یا اون رو تحریم کردن؟

-- احسان کاظمی ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

امیدوارم جمهوری اسلامی یه روزی صاحب بمب اتمی شود و تمام دنیا را نابود کند

-- بدون نام ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

همانا دکتر احمدی نزاد معجزه هزاره سوم هستند

-- بدون نام ، Apr 21, 2009 در ساعت 06:00 PM

تاكي بايد نسبت به هر اتفاقي احساسي برخورد كنيم ؟امروز هر انسان آزاده اي اسراييل را رژيمي مي داند كه حقوق مردم فلسطين را پايمال كرده است. تاكيد مي كنم هر انسان آزاده اي ! حال انصاف دهيد كه آيا احمدي نژاد را مي توان با اين صفت خواند ؟توجه شما را تنها به يك نكته جلب مي كنم : فلسطيني ها اهل سنت هستند و دولت نهم تمام شعارهايش را بر حمايت آ نان متمركز كرده است . اين در حالي است كه همين دولت به اهل سنت ايران كه در شهرهاي بزرگي چون تهران ،اصفهان ، شيراز و مشهد ساكن هستند اجازه ساخت مسجد ويژه خودشان را نمي دهد .حال چگونه بايد پذيرفت اين دولت واين مجموعه مخالف نژاد پرستي و تبعيض ديني هستند ؟تاكنون همين دولت چه ارمغاني جز تفرقه و رنج ومصيبت براي مردم فلسطين داشته است ؟

-- سعيد يوسفي ، Apr 22, 2009 در ساعت 06:00 PM

البته هم احساس یک نعمت خداوندی است که بعضیها فقط برای دلسوزی به سردمداران کفر یعنی اسرائیل وآمریکا دارندرافت نشان میدهند ولی بعضیهابرای ضعفای عالم دلسوزند ازاول خلقت جهان اینجوری بوده است که همیشه افرادی طرفدار حق وعده ای طرفدار ظلم هستند

-- حاج ناصر ، Apr 23, 2009 در ساعت 06:00 PM

لازم است به اطلاع رادیو زمانه برسانم که دنیا به جز اروپا و آمریکا شامل مناطق دیگری هم هست !!

-- احسان ، Apr 24, 2009 در ساعت 06:00 PM