رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۸

البرادعی: ایران به آمریکا پاسخ مثبت دهد

محمد البرادعی دبیر کل آژانس انرژی اتمی باردیگر از ایران خواست به درخواست مذاکره آمریکا پاسخ مثبت دهد.

به نوشته رویترز، آقای البرادعی اظهار امیدواری کرد که ایران در مقابل رفتار دوستانه اخیر آمریکا، اجازه بررسی همه‌جانبه فعالیت‌های هسته‌ای خود را به بازرسان بدهد.

وی در عین حال، ادامه گفتگوها، تحمل و اعتماد بیشتر در روابط آمریکا با ایران و کره شمالی بر سر تنش‌های فی مابین را خواستار شد.

البرادعی خطاب به مقام‌های ایران گفت که آمریکایی‌ها گام نخست را برداشتند و من امیدوارم که ایرانی‌ها نیز متقابلا همین کار را انجام دهند. و اگر ما به همین شیوه ادامه دهیم، می‌توانیم راه حلی بیابیم و به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در کنفرانسی خبری در پکن اظهار داشت که تنها راه حل ممکن برای رفع تنش‌ها میان ایالات متحده با ایران و کره شمالی، انعطاف‌پذیری است.


البرادعی در چین (عکس از AP)

البرادعی برای شرکت در نشستی بین‌المللی درباره انرژی هسته‌ای در چین به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که به شرایط حاضر خوشبین است.

وی از اظهارات اوباما در خصوص تمایل به مذاکره با ایران تقدیر کرد و از کره شمالی تیز خواست که به گفتگوهای شش جانبه بازگردد.

ایالات متحده، کره شمالی و جنوبی، ژاپن، روسیه و چین، کشورهای عضو این گفتگوها هستند.
کره شمالی پس از واکنش شورای امنیت به آزمایش موشکی اخیرش، این گفتگوها را بی‌فایده دانسته است.

ایران و کره شمالی پیش‌تر از سوی جورج بوش رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در محور شرارت قرار داشتند.

Share


در همین رابطه:
البرادعی: ایران پیشنهاد اوباما را بپذیرد

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی همانطور که آیت الله خامنه ای در جمع افسران ارتش گفت حاضر به همکاری و ورود به جامعه ی جهانی نیست . و راه کره ی شمالی را در پیش خواهد گرفت اما شرایط جهانی وضعیت ایران را به شدت تضعیف نموده است و اوباما در اولین فرصت که احساس کند ایران دیگر حاضر به همکاری نبوده و بتواند در این راه مشروعیت جهانی کسب کند کار ایران را تمام خواهد کرد . اگر آمریکا از موضوع پاکستان آسوده شود و افغانستان را تثبیت کند بدون شک ایران در اولویت سیاست برنامه ریزی شده ی آمریکا قرار خواهد گرفت . آمریکا حتی با سرکش ترین حکومتها مانند کوبا نیز در حال حل مسائلش می باشد و از این رو ایران بهترین فرصت را دارد تا با امتیازات خوب این معامله را تمام کند . اما ایران با توجه به بافت حکومتی اش قادر نخواهد بود قدمی در راه همکاری جهانی بردارد . زیرا بقای خود را در این ستیز می بیند نه در همکاری .

-- farhad ، Apr 20, 2009 در ساعت 01:15 PM