رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸

حمله احمدی‌نژاد به نظام سرمایه‌داری

رئیس جمهوری ایران در ژنو به مناسبات نظام سرمایه‌داری و آمریکا حمله کرد.

آقای احمدی‌نژاد که امروز دوشنبه در صبحانه کاری با اعضای سازمان‌های بین‌ا‌لمللی مستقر در ژنو سخن می‌گفت، نظام سرمایه‌داری را نظامی مبتنی بر «فریبکاری، دروغ و تحمیل مقررات یک سویه» دانست.

به گفته رئیس جمهوری ایران «در اقتصاد سرمایه‌داری، برده‌داری به شکل جدیدی بازسازی شده است.»

این برای نخستین‌بار نیست که محمود احمدی‌نژاد حملات تندی علیه نظام سرمایه‌داری می‌کند. وی طی سه سال گذشته بارها این نظام اقتصادی را منشاء مشکلات اقتصادی در جهان معرفی کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی خود تکرار کرد که مشکلات کنونی اقتصادی در جهان، ناشی از اندیشه‌های این نظام اقتصادی است.

رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی به زودی دیدگاه‌ها و راهکارهای خود برای مقابله با بحران اقتصاد جهانی را به رؤسای کشورها ارائه خواهد کرد.


ورود احمدی‌نژاد به ژنو (عکس از رویترز)

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگی از سخنان خود از سیاست‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا در جهان انتقاد کرد.

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: «برخی کشورهای اروپایی و آمریکا با ما مشکل دارند، چون ما نظام ناعادلانه و یک‌جانبه را نمی‌پذیریم و خواهان تغییر این نظام هستیم.»

وی همچنین آمریکا را متهم کرد که با اشغال عراق و افغانستان قصد دارد «امنیت جمهوری اسلامی را بر هم بزند.»

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «امروز در ایران به علت حاکمیت فرهنگ انسانی، آزادی در بالاترین حد خود جاری است و همه افراد، حتی رهبری در تمام مسائل اجتماعی و سیاسی در برابر قانون یکسانند.»

محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس ضد تبعیض نژادی دوربان۲ که در ژنو برگزار می‌شود، به سوئیس سفر کرده است.
رئیس جمهوری ایران قرار است در کنفرانس بازنگری دوربان که امروز دوشنبه توسط بان کی مون دبیر کل سازمان ملل آغاز به کار کرد، سخنرانی کند.

در این اجلاس چهار هزار و ۵۰۰‬سازمان ضد نژاد پرستی و مبارزه با تبعیض نژادی از سراسر جهان حضور دارند.

Share


در همین رابطه:
آغاز به کار اجلاس ضد نژادپرستی دوربان۲

نظرهای خوانندگان

اگه كشورهاي غربي ايشون رو به كنفرانسهاي بين المللي دعوت نكنند و تريبوني براي بيان عقايد و افكار متحجرانه اش در اختيارش قرار ندن، ايشون تا اين اندازه با گستاخي از رعايت حقوق بشر و اينكه ايران آزادترين كشور دنياستحرف نميزد، در داخل ايران مردم و جامعه مدني با اونهمه سختي و مصيبت سعي ميكنن اين آدم رو تحت فشار بذارن،اونوقت كشورهاي غربي تمام رشته ها رو پنبه ميكنن،واقعا باعث تاسفه كه خود غربيها هم نميدونن از ايران چي ميخوان

-- حسين ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

درجمهوري اسلامي كه احمدي نژاد از عوامل آن است، يكي از ظالمانه ترين مناسبات طبقاتي در جهان حاكم است. آپارتايد مذهبي- عقيدتي توام با قتل سيستماتيك دگرانديشان در جريان است. ميزان برخورداري از شرايط مناسب زندگي تا حد زيادي به ميزان نزديكي به حلقه قدرت يا پرداخت باج به آن بستگي دارد.
خميني در جريان انقلاب (قبل از پيروزي) گفته بود در جمهوري اسلامي ماركسيستها مي توانند آزادانه حرف خود را بزنند، اما حال نه ماركسيستها حتي روشنفكران مذهبي هم مجاز به نشر عقايد خود نيستند.

-- عليرضا ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

با اینکه از بسیاری جهات با حاج محمود اختلاف نظر دارم، امّا در این گفتار حقیقتی وجود دارد که غیر قابل انکار است «در اقتصاد سرمایه‌داری، برده‌داری به شکل جدیدی بازسازی شده است.».
تجربه نشان داده است که جهان سرمایه قادر به حل دو مشکل اساسی بشریت یعنی فقر و حفظ محیط زیست نبوده است! بازنگری در اقتصاد سرمایه داری برای تقسیم عادلانه ثروت و نابودی سلاحهای کشتار جمعی و ایجاد محیط زیست بهتر از لزومات جهان امروز است.
صغرا دل نمکی معروف به صغی دلخوش،

-- Soghi ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

خودش از این حرفا خسته نشده واقعا!

-- فرزاد ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

از کوزه همان برون تراود که در اوست . این آقای احمدی نژاد هراز چندگاهی فیلش یاد هندوستان می کند و خودش هم نمی فهمد که چه می گوید . اگر سرمایه داری را بد می دانند پس چرا طرح خودش را به جهان ارائه نمی کند تا ما بفهمیم که این موجود بی یال و دم و اشکم ایشان چیست . و اگر ایشان طرحی ندارند که قطعا همینطور است زیرا ما کارهای تخصصی اقتصادی ایشان را در بیکاری ؛ فقیر تر کردن مردم نابودی تولید داخلی و فساد بیش از پیش اداری شاهد بوده ایم و خود ایشان هم که در هر سخنرانی دست به جیب می شده است اما لیستی از مفسدین اقتصادی بیرون نمی آمد . از اینرو بهتر است ایشان در مورد مسائل اقتصادی حرفی نزنند زیرا هر حرفی ایشان علیه هر کسی و هر چیزی زده اند به نفع آنان تمام شده است . رسوائی هولوکاست باعث شد اسرائیل صاحب امتیازات ویژه ای در دنیا بشود . اما در مورد انتقاد ایشان از سرمایه داری باید دم خروس را ببینیم یا قسم حضرت عباس را . این اصل ٤٤ که ایشان و دولت ایشان خواب و خوراک ندارند تا ثابت کنند دولت ایشان بیشتر خصوصی کرده است اگر سرمایه داری نیست پس چیست ؟. از اینرو ما متوجه می شویم که احمدی نژاد اساسا نمی داند سرمایه داری چیست و اگر ٢٠ سال دیگر فهمید بعدا راجع به آن صحبت خواهیم کرد و قطعا در آن روز خواهد گفت که خود او مخترع سرمایه داری بوده است .

-- farhad ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

یکی از خشن ترین بی پروا ترین و غیر انسانی ترین حکومتهای های همه تاریخ و همه ی جغرافیا در ایران حکومت می کند. در این حکومت عدل علی یکی از خشن ترین بی پروا ترین و غیر انسانی ترین سیستم های اقتصادی که باید آنرا خونخواری رانتی نامگزاری کرد حکمفرماست. حالا آقای رهبری فرزانه یه گوله شکر از جیب عباش در آورده گذاشته تو دهن نایب بر حق خودش و اونم توی ژنو هی مزه مزه کرده. مرگ بر ضد ولایت غنی!

-- بدون نام ، Apr 20, 2009 در ساعت 12:30 PM

مگه نظام اقتصادی حاکم بر ایران چیزی جز سرمایه داری است؟!!!!!!

-- بدون نام ، Apr 21, 2009 در ساعت 12:30 PM