رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از اقدامات وزارت خارجه
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «در وزارت خارجه چه خبر است» به انتقاد از گفتگوی کوتاه منوچهر متکی با نماینده آمریکا در پاکستان پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان که برای شرکت در اجلاس کشورهای کمک کننده به پاکستان به توکیو سفر کرده بود در حاشیه این اجلاس اعلام کرد با وزیر امور خارجه ایران دست داده و حدود دو دقیقه صحبت کرده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در شرایطی که آمریکا به رابطه با ایران و حتی در حد یک «سلام و علیک» نیاز شدید دارد، چرا وزیر امورخارجه کشورمان به راحتی چنین فرصتی را در اختیار یک مامور دست چندم واشنگتن قرار می‌دهد؟ در سال جدید که بعد از موضع‌گیری‌های ضد ایرانی اوباما و دروغ‌های او درباره ایجاد تغییر در سیاست آمریکا نسبت به ایران، سیاست اعلام شده و قطعی نظام جمهوری اسلامی بی‌اعتنائی مطلق به آمریکاست، چرا وزیر امور خارجه که باید مجری اصلی این سیاست باشد برخلاف آن عمل می‌کند؟»

این روزنامه می‌افزاید: «چرا معاون وزیر امورخارجه در هلند با هیات آمریکائی دیدار کرد؟ چرا بعضی مقامات بلندپایه ایران در مصاحبه‌ها و اظهاراتشان برخلاف سیاست قطعی نظام عمل می‌کنند؟ در وزارت خارجه چه خبر است که هر روز یکی از عناصر اصلی آن این‌گونه به جدول می‌زند؟ وقتی متولیان سیاست خارجی کشور خارج از چارچوب‌های تعیین شده درخصوص برخورد با کشورهای خارجی عمل کنند، از دیگران چه توقعی می‌توان داشت.»‌‌

متن کامل سرمقاله

جنبش عمل‌گرا و غیرسیاسی زنان
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «جنبش زنان و اصلاحات» به لزوم همراهی جنبش زنان و اصلاحات با یکدیگر پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «در آستانه انتخابات و سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این که زنان هیچ ممنوعیتی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ندارند، از سوی فعالان جنبش زنان موضع‌گیری‌هایی شده است و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، کاندیداهای اصلاح‌طلب در این خصوص مجبور به اعلام موضع گردند.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «در واقع جنبش اصلاحات اگر چه جنبشی فراگیر می‌نمود و همیشه سعی بر آن داشت تا حداکثر مطالبات جامعه را نمایندگی نماید، اما هیچ‌گاه نتوانست به طور کامل جنبش زنان را تحت پوشش قرار دهد. فلذا جنبش زنان به رغم همراهی‌هایی چند با جنبش اصلاحات در بسیاری از موارد به راه خود رفته است.»

این روزنامه افزوده است: «از سویی دیگر به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در تبیین مبانی اصلاح‌طلبی و در راه‌های برون رفت از موانع، فاقد اجماع نظر باشند. اما از نقاط مثبت جنبش زنان باید گفت اولا به دلیل عدم حضورشان در قدرت درگیر مناسبات سیاسی نبوده، لذا بسیار عمل گرایند. این عمل گرا بودن در کنار حرکت‌های آرام و به دور از خشونت آنان، مخالفین را در نزد افکار عمومی به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و به گسترش روز افزون این جنبش می انجامد.»

متن کامل سرمقاله

فاکتورهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی» عوامل موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی در ایران را پیشنهاد کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است: «در خبر مربوط به میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۶ سال گذشته و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۷ آمده است که از رقم مصوب ۳۴ میلیارد دلاری جذب سرمایه‌های خارجی تنها ۱۰ درصد آن معادل ۵/۳ میلیارد دلار به کشور وارد شده است که به طور متوسط برای هر سال معادل ۲۲۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته ایم.»

به نوشته سرمایه، «ورود سرمایه‌های خارجی به کشور تابع چند فاکتور اساسی است. نخست امنیت سرمایه گذاری در اولویت است، زیرا سرمایه فراری است و به جایی می‌رود که احساس امنیت کند و امنیت سرمایه‌گذاری، تابع انواع قوانین و مقررات، شفافیت در بازارهای کالا، پول، کار و سرمایه و شفافیت در فضای سیاسی و سیاست خارجی است.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «مقایسه قوانین و مقررات ایران با قوانین و مقررات کشورهای هم طراز مانند ترکیه، عربستان و... نشان می‌دهد قوانین ما از جذابیت کمتری برخوردار است...تضمین میزان سودآوری سرمایه گذاری‌ها نیز از دیگر فاکتورهاست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نقدی بریک مصاحبه»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «قدرت‌های سلطه‌گر و کنفرانس دوربان- ۲»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «بر بالاى دار»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «عارضه‌های اقتصاد ما»

Share