رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸
همزمان با کنفرانس ضد تبعیض نژادی ژنو مطرح شد:

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از مقام‌های ایران

سازمان‌های حقوق بشری در آستانه کنفرانس ضد تبعیض نژادی ژنو، خواستار پایان تبعیض‌ها علیه اقلیت‌ها و زنان در ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، جامعه بین‌المللی بهائیان و جامعه دفاع از حقوق بشر ایران در بیانیه‌های جداگانه‌ای از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران خواستند که به بازداشت و آزار و اذیت اقلیت‌ها در این کشور پایان بخشد.

بازداشت‌های خودسرانه، تبعیض و ارعاب بهائیان، مسیحیان، یهودیان، دراویش و سنی مذهبان و نیز سایر اقلیت ‌ها ایران از جمله موارد مورد اشاره آنها است.

این سازمان‌ها از دولت‌های حاضر در کنفرانس ژنو نیز خواسته‌اند که در این زمینه‌ها از رئیس جمهوری ایران توضیح بخواهند.

سازمان‌های حقوق بشری یادشده، همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی را به ترویج نفرت از طریق رسانه‌های دولتی علیه بهائیان متهم می‌کنند و هشدار داده‌اند که سرکوب فعالان مدنی به ویژه فعالان کرد در ایران افزایش یافته است.

عبدالکریم لاهیجی رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر ایران نیز گفته است که وضعیت حقوق بشر در ایران در دوران زمامداری احمدی‌نژاد رو به وخامت گذاشته است و تبعیض‌ها علیه اقلیت‌های قومی، مذهبی و زنان به شدت نگران کننده شده است.

محمود احمدی‌نژاد قرار است فردا دوشنبه در این کنفرانس سخنرانی کند. آقای احمدی‌نژاد یکی از شرکت کنندگان این کنفرانس است که حضورش به خاطر اظهاراتش درباره اسرائیل، حساسیت برانگیز شده است.


گروه‌های حقوق بشری خواستار رفع کلیه تبعیض‌ها از جمله حجاب اجباری برای زنان در ایران هستند (عکس از AFP)

خبرگزاری فرانسه نوشته است که سخنان وی در خصوص محو اسرائیل از نقشه جهان و نیز انکار هولوکاست با هدف اصلی این کنفرانس که تلاش برای رفع تبعیض نژادی است، در تضاد است.

بر اساس این گزارش، دایان علایی نماینده جامعه بین‌المللی بهائیان در این اجلاس گفت که: «آقای احمدی‌نژاد در بازگشت به ایران باید تلاش کند تا انواع تبعیض‌هایی را که در دوران زمامداری وی تشدید شده‌اند، از میان بردارد.»

ایالات متحده، اسرائیل، کانادا، استرالیا و هلند این کنفرانس ضدنژاد پرستی را که سازمان ملل متحد برگزار کننده آن است، تحریم کرده‌اند.

دولت اسرائیل از هانس رودولف مرتز رئیس جمهوری سوئیس خواسته است از ملاقات با محمود احمدی‌نژاد و دست دادن با وی خودداری کند.

قرار است روسای جمهوری سوئیس و ایران در ضیافت شام امشب که با حضور شرکت کنندگان در این کنفرانس برپا می‌شود، با یکدیگر ملاقات کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده، دلیل خود برای تحریم کنفرانس ژنو را عباراتی در سند این کنفرانس اعلام کرده است که به «تحریک نفرت مذهبی» از سوی اسرائیل اشاره دارد.

استرالیا نیز بدلیل نگرانی از تبدیل این کنفرانس به تریبونی برای ابراز نظریات توهین‌آمیز و ضدیهودی، آن را تحریم کرد.

Share

نظرهای خوانندگان

خروج مقدسي از كشور
از مقدسي نماینده بروجردخبري نيست!!!!!!!
شنبه بیست و نهم فروردین 1388ساعت 22:43


بیش از یک ماه است دکتر هادی مقدسی با رسانه ها مصاحبه ای نداشته است. به گفته زاگرس نيوز مقدسی از جمله نمایندگان پرکار و با اراده‌ي شهرستان بروجــــرد است كه به همت ايشان منطقه‌ي ويژه اقتصادي، سومين كارخانه‌ي داروسازي بروجـــــرد، گمرك، بانك صنعت و معدن، مجتمع شيميايي ايران و دانشگاه علوم انتظامي را در دست پيگيري دارد؟؟!!!!

گفتني است آخرين مصاحبه‌ي ايشان مربوط به سوم فروردين است كه در يكي از سايت‌هاي خبري درج شده بود. پايش بيش از ۴۰ سايت و خبرگزاري بزرگ كشور نشان مي‌دهد ايشان در يك ماه گذشته مصاحبه‌اي نداشته‌اند.

زاگرس نيوز

بروجرد نيوز :گفتنيست كه اين روزها شايعاتي در مورد خروج جناب مقدسي از كشور در بين مردم رايج شده است كه اميدوارم هر چه سريعتر ايشان به اين شايعات پاسخ دهد.

-- خروج مقدسي از كشور ، Apr 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

بقول معروف ناکارآئي این سازمانهای حقوق بشری دیگر ریشش درآمده است . فقط اطلاعیه می دهند ما خواستار این یا آن هستیم و یا محکوم می کنند . برای کسی که در حال غرق شدن است چه تفاوتی دارد آب یک وجب یا بیشتر باشد . این سازمانها و نهادهای حقوق بشری بهتر است یا مردم ایران را رها کنند یا بروند یک راه حل اجرائی برای نفض حقوق بشر پیدا کنند . گوش مردم ایران از این خواستارها دیگر پر شده است و برای رژیم هم تفاوتی نمی کند .

-- farhad ، Apr 20, 2009 در ساعت 11:00 AM

مردم من جلد کهنه ی شناسنامه هایشان درد می کند .
کاش سر سنگ را توان شنودن سخن بود. آن وقت میشد به با این اجلاس ها فقط ذره ای به تغییر امیدوار بود . اما سخن ازسری سنگی ست که غفط یک دهان دارد و ابزاری برای قدرت . همین و تمام .

-- محبوبه میم ، Apr 21, 2009 در ساعت 11:00 AM