رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸

«بیانیه گروه ۱+۵ نافی احترام متقابل است»

ایران بیانیه اخیر گروه ۱+۵ درباره آغاز مذاکرات را «نافی احترام متقابل و گفتگو در فضای عادلانه» دانست.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این بیانیه که در چهار بند تنظیم شده، آمده است که جمهوری اسلامی، تعابیری چون «استراتژی دو مسیره» را «اهانت و در تعارض با علاقه اظهار شده در بیانیه مزبور تلقی می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید که برخی مفاد بیانیه گروه ۱+۵ در «تناقض آشکار» با سایر بندهای آن است و یادآورد همان رویکردی است که «به جای احترام متقابل، از ادبیات زور و تهدید استفاده» می‌کند.

ایران چنین ادبیاتی را «ناکارآمد» و «اهانت‌آمیز» توصیف کرده است.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، چندی پیش در لندن پس از برگزاری نشستی مشترک با صدور بیانیه‌ای از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و از تهران خواستند که به میز مذاکرات بازگردد.

ایران امروز چهارشنبه در بیانیه خود اعلام کرد که از مذاکراتی که «عادلانه و مبتنی بر احترام متقابل در فضای همکاری» باشد، استقبال می‌کند.


مقام‌های تهران در عین حال افزوده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب ان‌پی‌تی را همچنان دنبال خواهد کرد و در آینده‌ای نزدیک، بسته پيشنهادی به روز شده خود را ارائه می‌کنند.

مذاکرات ایران با این گروه از سال گذشته تاکنون قطع شده و تهران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

شورای امنیت در چهار قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته است که غنی‌سازی‌ در تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کند، اما تهران با اعلام اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران صلح‌آمیز است، به این قطعنامه‌ها بی‌اعتنایی می‌کند.

آمریکا و غرب مخالف ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. آنها نگرانند که این فعالیت‌ها منجر به دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود؛ امری که از سوی تهران رد شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و نیز سایر اعضای دولت وی، با این که بارها اعلام کرده‌اند که مخالف برنامه‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران هستند، اما بر تمایل دولت جدید بر مذاکره مستقیم با تهران تاکید کرده‌اند.

Share


در همین رابطه:
استقبال ایران از آغاز مذاکرات هسته‌ای
نشست ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران

نظرهای خوانندگان

بدهکار را که رو بدهی طلبکار میشه. دنیا هم خودش را زیادی منتر کرده .

-- بدون نام ، Apr 22, 2009 در ساعت 02:00 PM

ایران چیزی جز حق قانونی خود نمیخواد و به استانداردهای دوگانه جواب منفی داده و حتی با تغییر ادبیات هویج و چماغ، نفرت خودش را از این واژه توهین آمیز رسما ابراز میکنه.حال باید دید ظرفیت کشورهای صاحب فناوری اتمی و بظاهر متمدن در این مورد چقدر است.دو روز پیش که نشان دادند نظرات حق طلبانه مخالف خود را بر نمی تابند

-- کیان ، Apr 22, 2009 در ساعت 02:00 PM


ایران تصور می کند مذاکرات یعنی همان محلی که روزه خوان می آید و یکی دوساعت وقت مردم را گرفته و حرفهای بی معنا می زند است و در پشت دره هم آن کار دیگر را بکنند . اگر ایران علاقه به تهدید کشورهای دیگر ندارد هر روز اعلام نکند ٣٠٠٠ تا ٤٠٠٠ تا ٧٠٠٠ تا و ... اینها همه تهدید دنیاست تا زمانی که در عنی سازی شفافیت ایجاد نشود . زمانی که روزنامه نگاران ؛ هنرپیشه گان ؛ دانشجویان و کارگران و زنان بدون هیچ اتهامی محاکمه و محکوم می شوند و ایران از دنیا باج خواهی می کند . و الان که دارای تکنولوژی هسته ای نیست حاضر به همکاری با دنیا نیست و صلح جهانی را در مسلح کردن تروریستهای حماس و حزب الله و ... به خطر انداخته است معلوم است که در صورت داشتن قدرت ساخت بمب اتمی قطعا دنیا را وارد مشکلات عظیمی خواهد ساخت . رژیمی که بیش از ٢٠ درصد بیکاری دارد و بیش از ٣٠ درصد جمعیتش در زیر خط فقر زندگی می کنند و برای ملتش اهمیت قائل نیست و غیر مسلمانان را گوسفند می داند و کودکان را اعدام می کند در صورت داشتن بمب اتمی قطعا یک خطر جهانی را ایجاد خواهد کرد . ایران بدون داشتن بمب اتمی صلح جهانی ؛ حقوق بشر و آزادی بیان را به شذت تهدید می کند وای به روزی که دارای بمب اتمی هم بشود .

-- farhad ، Apr 22, 2009 در ساعت 02:00 PM

من هم می خواستم همین رو بگم . منمنون فرهاد جان . دستت درست

-- بدون نام ، Apr 22, 2009 در ساعت 02:00 PM