رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ فروردین ۱۳۸۸

بند ۲۳ لایحه «حمایت از خانواده» حذف شد

بند ۲۳ لایحه «حمایت از خانواده» که ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول را قانونی می‌دانست، از این لایحه حذف شد.

علی اسلامی‌پناه نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس امروز یکشنبه با اعلام این خبر به خبرگزاری فارس گفت که بند‌های ۲۳ و ۲۵ این لایحه در شور اول این کمیسیون حذف شده است.

به گفته آقای اسلامی‌پناه، «اگر قرار باشد بندهای ۲۳ و ۲۵ مجدداً به لایحه برگردانده شود، باید دوباره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

این نماینده مجلس همچنین افزود: «شرط شرع برای ازدواج مجدد رعایت عدالت بین زوجات است که هرگز هم رعایت نخواهد شد.»

ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌داد که در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند

آقای اسلامی‌پناه در عین حال تاکید کرد که «برای احراز عدالت در ازدواج مجدد، هیچ‌کس به اندازه زن اول صلاحیت تشخیص آن را ندارد.»

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۱۸ شهریور ماه سال گذشته نیز مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» را که با اعتراض‌های فراوانی در سطح جامعه و در بین فعالان مدنی روبرو شده بود، حذف کرد.

ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌داد که در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند.
ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه‌های بالا مالیات در نظر گرفته بود.

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال ۱۳۸۶ از سوی قوه‌ قضائیه ایران تدوین و به دولت ارائه شد.
این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت، به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی در ایران از زمانی آغازشد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس هشتم بدون بازنگری تأیید و آماده ارائه به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی شده بود.

Share


در همین رابطه:
حذف ماده ۲۳ لایحه «حمایت از خانواده» در کمیسیون فرهنگی