رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ فروردین ۱۳۸۸

«تماس ایران و آمریکا» و تکذیب آن

وزیر خارجه ایالات متحده مدعی شد که هیئت آن کشور با هیئت ایرانی حاضر در کنفرانس افغانستان «دو مورد تماس داشتند.»
به گزارش خبرنگار زمانه، هیلاری کلینتون این موضوع را در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در کنفرانس لاهه بیان کرد.

در کنفرانس لاهه در مورد مسائل افغانستان که امروز، سه‌شنبه در هلند برگزار شد نمایندگان ۸۰ کشور و شمار زیادی از سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.
ریاست هیئت ایران در این همایش را محمدمهدی آخوندزاده، معاون وزیر امور خارجه ایران بر عهده دارد.

رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در همایش: «ما قایم‌باشک‌بازی نداریم، سیاست ما واضح و روشن است»

هیلاری کلینتون در مورد تماس‌ها میان هئیت کشورش با هیئت ایرانی گفت: «در جریان کنفرانس امروز، ریچارد هولبروک، نمایندگان ویژه امور افغانستان و پاکستان تعامل کوتاه و صمیمانه‌ای با رئیس هیئت ایرانی داشت.»
وی افزود: «البته تمرکز آن‌ها بر صحبت در مورد مسائل اساسی نبود ولی برخوردی صمیمانه و برنامه‌ریزی‌نشده داشتند و موافقت کردند که در تماس بمانند.»

تکذیب ملاقات از سوی ایران

با فاصله کمی پس از اعلام این خبر از سوی هیلاری کلینتون، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر تکذیب این ملاقات را در میان اخبار خود درج کرد.

بنا بر این خبر، موضوع دیدار کوتاه میان هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در کنفرانس لاهه، «بلافاصله از سوی سفارت ایران در لاهه تکذیب شده‌است».

محمدمهدی آخوندزاده رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در این همایش در این زمینه گفت: «ما قایم‌باشک‌بازی نداریم، سیاست ما واضح و روشن است.»

وی افزود: در بغداد به دعوت دولت عراق سه دور مذاکره صورت گرفت همه چیز هم شفاف بود، ما اصلاً از اینکه گفت‌وگویی باشد پرهیز نداریم، اما هر چیزی جایگاه خود را دارد. قبل از ورود به اینجا اعلام کردیم که حضور ما برای بحث درباره افغانستان است و نه در دستور کار ما است و نه برنامه‌ای برای مذاکره با مقامات آمریکایی داریم.»

آخوندزاده در ادامه گفت: «این که طرف مقابل به هر علتی این را مطرح می‌کند شاید یک مقدار نشان‌دهنده این باشد که دچار یک نوع تعجیل و یا بهره‌برداری خاصی از این کنفرانس هستند که کشورهای زیادی هم در آن مشارکت داشتند.»

وی افزود «ما در اینجا به طور آشکار با سه وزیر خارجه ملاقات کردیم، به روشنی و تمام وقت، حضور هیئت ما هم در اینجا مشخص بود در جایی با این تعداد دوربین و خبرنگار طبیعی است که اگر بخواهد مذاکره‌ای هم صورت بگیرد آن را مخفی نکنیم.»

وی تأکید کرد: «مطمئن باشید اگر بنا باشد جمهوری اسلامی با آمریکا صحبت و یا مذاکره کند مثل موضوع مذاکرات درباره عراق همه از آن مطلع می‌شوند و هیچ چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.»

نامه به جمهوری اسلامی

خبرنگار زمانه همچنین از اعلام تحویل نامه‌ای از سوی آمریکاییان به هیئت ایرانی خبر داد. وزیر خارجه ایالات متحده تحویل این نامه را در پاسخ به خبرنگاران تأئید کرد.
وی در این خصوص اظهار داشت:

«جداگانه به دستور من نامه‌ای نیز به ایرانیان تحویل داده‌شد.»

خانم کلینتون ادامه داد: «تمرکز این نامه بر سه شهروند آمریکایی، رابرت لوینسون، رکسانا صابری و عشا مؤمنی بود که در حال حاضر نمی‌توانند از ایران به ایالات متحده برگردند.»

وی افزود: «در نامه‌ای از ایران خواسته‌ایم تا از تمامی تسهیلات خود برای تعیین وضعیت و تضمین بازگشت سالم رابرت لوینسون تلاش کند. همچنین درخواست کرده‌ایم که ایران رکسانا صابری و عشا مؤمنی را آزاد کند و به آن‌ها اجازه سفر بدهد.»

هیلاری کلینتون در پایان پاسخ خود افزود: «این عمل یک اشاره بشردوستانه از سوی جمهوری اسلامی ایران و در جهت روحیه نوزایی و سخاوت خواهد بود که نوروز ایرانی نشانگر آنست.»

رابرت لوینسون که نامه وزیر خارجه آمریکا به وی اشاره کرده، افسر پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) است که حدود دو سال پیش در کیش ناپدید شد. رکسانا صابری نیز یک خبرنگار ایرانی‌تبار آمریکایی است که از بهمن ۱۳۸۷ در زندان‌های ایران به‌سر می‌برد.
فرد سوم مذکور در نامه، عشا مومنی، از اعضاء کمپین یک میلیون امضاء برای حقوق زنان است.

وی که مهرماه سال ۱۳۸۷ بازداشت شده به جرم «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» نخست زندانی و هم‌اینک ممنوع‌الخروج شده‌است.

ایران و ایالات متحده از سال ۱۳۵۸ خورشیدی و در پی گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران تماس‌های دیپلماتیک مستقیمشان را قطع کرده بودند.

واکنش ایران به اظهارات وزیر هلندی

ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند و میزبان کنفرانس لاهه روز یک‌شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «حضور ایران در همایش افغانستان در لاهه برای ثبات منطقه بااهمیت است. اکنون پرسش این‌جاست که آیا ایران به فعالیت خود در جهت جلوگیری از فروش اسلحه از خاک ایران به طالبان خواهد افزود یا خیر.»
وی ادامه داد: «ایران همچنین باید برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تلاش کند.»

به گزارش شبکه یک تلویزیون هلند، محمدمهدی آخوندزاده رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در همایش لاهه، در جریان این همایش به این اظهارات وزیر خارجه هلند واکنش نشان داد.
وی این اظهارات ماکسیم فرهاخن را «اتهامات بی‌اساس» نامید و آن را «تلاشی برای بهانه‌تراشی در مورد ناکامی آن‌ها در زمینه حل مسائل افغانستان» توصیف کرد.

وزیر خارجه هلند پس از شنیدن واکنش نماینده هیئت ایرانی، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، اظهارات خود را اتهام ندانست و از برخورد «دوستانه‌ای» که از نزدیک با محمدمهدی آخوندزاده در جریان کنفرانس داشته‌است سخن گفت.

Share


در همین رابطه:
راهبرد‌ سه‌ گانه آمریکا در افغانستان

نظرهای خوانندگان

اگر واقعا امریکا این کارها کره باشه دیگه در روابط با ایران کوتاهی نکرده

-- محمد ، Apr 1, 2009 در ساعت 09:04 PM