رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸

«مشارکت ایران در بازسازی افغانستان»

محمدمهدی آخوندزاده نماینده ایران در کنفرانس افغانستان از آمادگی این کشور برای بازسازی افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه از محل کنفرانس بین المللی «آینده افغانستان»، در متن سخنرانی آقای آخوندزاده که در اختیار نمایندگان رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «ایران به طور کامل آمادگی دارد تا در پروژه‌های معطوف به مبارزه با قاچاق مواد مخدر و طرح‌های توسعه و بازسازی افغانستان، مشارکت کند.»

آقای آخوندزاده همچنین افزود: «چالش‌های امنیتی، مواد مخدر، تروریسم و افراط گرایی مهمترین مشکلات فعلی افغانستان» است.


نمایی از کنفرانس (عکس از AP)

وی در عین حال اظهار داشت که ایران تاکنون در «سه بخش تاسیسات زیربنایی، خدمات فنی و آموزشی و نقدی» به افغانستان کمک کرده است.

این مقام‌ وزارت خارجه پیش از آغاز این کنفرانس در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا ابراز عقیده کرده بود که حضور نیرو‌های خارجی در خاک افغانستان برای این کشور «صلح و آرامش» نمی‌آورد.

کنفرانس یک روزه افغانستان امروز سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از ۸۰ کشور جهان آغاز به کار کرده است.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا اولین سخنران این کنفرانس بود.

خانم کلینتون در نطق افتتاحیه بر استفاده از ابزارهای دفاعی، دیپلماتیک و عمرانی برای بازگرداندن آرامش به افغانستان تاکید کرد.


کلینتون در حال حرکت به سوی محل سخنرانی برای افتتاح کنفرانس (عکس از AP)

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان طی سخنانی در این کنفرانس، از نهادهای بین‌المللی خواست که برای برقراری صلح و امنیت در این کشور تلاش کنند.

به گفته آقای کرزی، برقراری امنیت در افغانستان بدون حضور کشور‌های همسایه به خصوص ایران، پاکستان، روسیه، چین و هند امکان‌پذیر نیست.

بنیتا فررو والدنر کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه این اجلاس از کمک ۶۰ میلیون یوروی این اتحادیه برای بازسازی افغاستان خبر داده است.

به گفته والدنر، شرکت ایران در اجلاس افغانستان گامی مثبت است.

Share


در همین رابطه:
آغاز کنفرانس «آینده افغانستان» در هلند

نظرهای خوانندگان

به نظر من رزژیم ایران دارای یک سیاست دو گانه نسبت به دولت افغانستان می باشد.
رژیم ایران از یگ سو می گوید که ما خواستار حل مسله تروریزم در افغانستان هستیم ولی از سوی دیگر به نیروهای مخالف دولت افغانستان کمک های تسلیحاتی و اقتصادی می کند تا نیروهای مخالف دولت افغانستان بتوانند از ان بر علیه نیروهای امریکا و نیروهای ناتو استفاده کند.
ولی ایران باید به این فکر باشد که ناسباتی در افغانستان تاثیر مستقیم به کشور های همسایه اش دارد و این تاثیر زیاد تر متوجه دولت ایران خواهد شد .
هر چه ناسباتی و جنگ بر علیه دولت افغانستان صورت گیرد کشور امریکا نیروهایش را در افغانستان نگه خواهد داشت واین هیچ گاه به فایده دولت ایران نخواهد بود.و از ان گذشته مهاجرت افغانان به کشور ایران زیاد خواهد شد و این هم به نفع دولت ایران نخواهد شد.
قاچاق مواد مخدر نیز به ایران زیاد خواهد شد .
در سطح کل ناسباتی افغانستان یعنی ناسباتی کل خاورمیانه و باید تمام کشور های جهان به بخصوص کشورهای همسایه افغانستان به فکر صلح و امنیت در افغانستان باشد .بطور مثال اگه یک عضو بدن به ان صدمه وارد شود تاثیر ان متوجه تمام قسمت های بدن خواهد .افغانستان هم حکم همان قسمت ناقص بدن را دارد.
با تشکر مصطفی

-- مصطفی ، Apr 3, 2009 در ساعت 02:00 PM

به نظر من ایران به همین مهاجرین افغان در ایران کمک کند کفایت تمام میکند

-- وحید ، Apr 4, 2009 در ساعت 02:00 PM