رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ فروردین ۱۳۸۸

محدودیت‌های نواز شریف لغو شد

دادگاه عالی پاکستان ممنوعیت حضور نواز شریف و برادرش در مشاغل دولتی و انتخابات را لغو کرد.

ریاست قبلی این دادگاه فوریه گذشته اعلام کرده بود که نواز و شهباز شریف نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و یا مشاغل دولتی داشته باشند.

سید ظفر علی شاه وکیل دادگستری و یکی عضو حزب مسلم لیگ شاخه نواز به رهبری نواز شریف خبر لغو این حکم را امروز سه‌شنبه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار داده است.

آن‌طور که این خبرگزاری به نقل از رسانه‌های پاکستان نقل می‌کند، قضات دیوان عالی به ریاست افتخار محمد چودری که اخیرا دوباره به سمت ریاست دیوان عالی پاکستان منصوب شد، ظهر امروز حکم قبلی این دادگاه را لغو کردند.

دستور بازداشت خانگی سه روزه نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان و سایر سران حزب وی، پس از آن که وی در حمایت از انتصاب دوباره قضاتی که در دوران پرویز مشرف از سمت خود برکنار شده بودند، بیانیه صادر کرد و فراخوان راهپیمایی داد، صادر شد.


نواز شریف (عکس از AFP)

این دستور موجب بروز اعتراض‌های گسترده‌ای در پاکستان شد که در نهایت با بازگشت محمد چودری به سمت سابقش و شکسته شدن حصر خانگی نواز شریف، پایان یافت.

چودری در مارس سال ۲۰۰۷ برای نخستین بار از سوی پرویز مشرف رئیس جمهوری وقت پاکستان به اتهام سوءاستفاده از اختیاراتش عزل شد، اما چند ماه بعد، قضات دیوان عالی پاکستان این اتهامات را رد کردند و وی به کار خود بازگشت.

بار دوم نیز در نوامبر همان سال، با اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان از سوی مشرف، وی دوباره برکنار شد.

آصف‌علی زرداری رئیس جمهوری فعلی پاکستان و نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ شاخه نواز برای برکناری پرویز مشرف رئیس جمهوری سابق این کشور با یکدیگر ائتلاف کردند، اما بر سر بازگشت به کار قضات سابق دچار اختلاف شدند و به ائتلاف خود پایان دادند.

پیش‌تر، رسانه‌ها نوشته بودند که حمایت نواز شریف از چودری به خاطر منافع شخصی است.

Share


در همین رابطه:
بازگشت به کار چودری در پاکستان