رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۸

مخالفت الیوت با انتشار «مزرعه حیوانات»

نامه‌ای که اخیرا از تی ‌اس الیوت به دست آمده، نشان می‌دهد که وی با انتشار رمان «مزرعه حیوانات» اثر سیاسی- تمثیلی جرج اورول به دلیل درونمایه تروتسکیستی آن مخالفت بوده است.

الیوت شاعر، منتقد ادبی و نمایشنامه نویس برجسته بریتانیایی (متولد آمریکا) و برنده نوبل ادبی سال ۱۹۴۸ است.

به گزارش خبرگزاری ای‌اف‌پی لندن،، الیوت که در دوران جنگ جهانی دوم در انتشارات انگلیسی فیبر اند فیبر کار می‌کرده، در سال 1944 نامه‌ای به ارول جوان نوشته و در آن مخالفتش را با انتشار رمان «مزرعه حیوانات» او اعلام کرده است.

«مزرعه حیوانات» داستانی تمثیلی در باره استالینیسم است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم در بریتانیا منتشر شد.


الیوت

اورول ابتدا این کتاب را برای ناشر همیشگی‌اش گولانژ فرستاد، اما آنها از چاپ آن خودداری کردند. به دنبال آن، وی تصمیم گرفت که شانسش را با انتشارات «فیبر اند فیبر» امتحان کند اما از بخت بد او، الیوت نیز از کار وی خوشش نیامد و برایش نوشت که این کار او را متقاعد نکرده است.

الیوت خطاب به اورول نوشت: «به نظر ما درست نیست که با این زاویه دید از شرایط سیاسی زمان جاری انتقاد کرد.»

وی در جای دیگری از نامه خود خطاب به اورول می‌نویسد: «خوک‌های شما باهوش‌تر از بقیه حیوانات هستند و بنابراین لیاقت بیشتری برای حکومت کردن بر مزرعه دارند. در واقع بدون آنها مزرعه حیوانات وجود نداشت: بنابراین چیزی که بدان نیاز بود (شاید عده‌ای با این نظر مخالف باشند) کمونیسم بیشتر نبود، بلکه خوک‌های مردمی بیشتر بود.»


اورول

رمان اورول، داستان گروهی از حیوانات است که در یک مزرعه زندگی کرده و تلاش می‌کنند خود را از شر صاحبان سرکوب‌گرشان نجات دهند و اداره مزرعه را خود به عهده گیرند. اما به تدریج این خوک‌ها هستند که اداره مزرعه را به عهده می‌گیرند و حکومت استبدادی جدیدی ایجاد می‌کنند.

مفسران ادبی، کتاب اورول را تمثیلی از شکست سیاسی انقلاب کمونیستی روسیه دانستند که منجر به حکومت ترور و خفقان استالین شد.

عبارت مشهوری در این رمان هست که طعنه آشکاری به وعده‌های مساوات‌طلبانه نظام سوسیالیستی شوروی است: «همه حیوانات برابرند اما بعضی‌ها برابرتر از بقیه‌اند.»

نامه تی‌اس الیوت به وسیله بیوه ۸۲ ساله او والری الیوت در یک برنامه مستند بی‌بی‌سی افشا شده است.

Share