رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۸

فیلم‌های مستند ایرانی در لندن

سومین دوره فستیوال فیلم‌های مستند لندن از روز شنبه ۲۸ مارس آغاز شده است.

این فستیوال که عمر زیادی از برپایی آن نمی‌گذرد، با تمی سیاسی - اجتماعی برگزار می‌شود و بیشتر فیلم‌های آن مستندهایی درباره جنگ، صلح و مسائل حقوق بشر است.

بیش از ۸۰ فیلم مستند کوتاه و بلند از سراسر جهان در این فستیوال نمایش داده می‌شود.


نمایی از فیلم «دختران انقلاب»

از فیلمسازان ایرانی امسال سه فیلم مستند در این فستیوال شرکت دارد.

فیلم «دختران انقلاب» به کارگردانی عالیه حسین، مستندی است درباره مهرانگیز کار حقوق‌دان و فعال سیاسی مقیم آمریکا و شرح گرفتاری‌های او و خانواده‌اش در جمهوری اسلامی ایران و بعد مهاجرتش به آمریکا.

فیلم «ریغ رحمت را سربکش» ساخته علی تمدن، مستندی سیاه و سفید درباره مواجهه انسان با مرگ است؛ این‌که چگونه از مرگ می‌گریزیم یا تسلیم آن می‌شویم و یا آن را تکریم می‌کنیم.

فیلم ایرانی دیگر، مستند کوتاهی است با عنوان «برقع سرخ» ساخته رکسانا پوپ که زنانی را که در هرمزگان زیر نقاب زندگی می‌کنند، تصویر کرده است.


نمایی از فیلم «برقع سرخ»

مرور بر آثار جان سمسون مستندساز بریتانیایی و سازنده فیلم‌هایی چون «تتو»، «بریتانیا»، و «کمان‌ها» از برنامه‌های اصلی این فستیوال است.

«مادر یک متمرد» ساخته اوری بن دوو درباره جوانی اسرائیلی که حاضر نیست به خدمت سربازی برود و در ارتش اسرائیل خدمت کند، «هلیم» ساخته جوزپه شیتنو (ایتالیا) درباره کودکان جنگ، «سلاح، تجارت و علائق ملی» ساخته دیوید آندره و پل موریرا درباره تجارت اسلحه در آفریقا و «صداهای پای دیوار» ساخته سم لیبمن درباره درگیرهای اسرائیل و فلسطین در کرانه غربی از مطرح‌ترین فیلم‌هایی است که در این فستیوال به نمایش درمی‌آید.

این فستیوال تا چهارم آوریل ادامه خواهد داشت.

Share