رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۸

«ایران تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد»

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهاى آمریکایى در خاورمیانه می‌گوید که ایران تا ساخت بمب اتمی چند سال فاصله دارد.

ژنرال پترائوس در گفتگو با شبکه تلویزیونى سى‌ان‌ان اظهار داشت که ایران تا دستیابی به سلاح اتمی چند سال فاصله دارد و این زمان می‌تواند «کمتر یا بیشتر» هم بشود.

پیش‌تر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود که سال‌ها طول می‌کشد تا ایران به ساخت بمب هسته‌ای برسد.


پترائوس (عکس از AFP)

این در حالی است که دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا چندی پیش گفته بود که ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی در اختیار دارد.

با این حال ژنرال پترائوس معتقد است که «صرف داشتن سوخت با غلظت پائین، برای تولید بمبی اتمی کافی نیست.»

ایران در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده که قصد ساخت و تولید سلاح اتمی ندارد، اما آمریکا و غرب بیم آن دارند که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی منجر به ساخت سلا هسته‌ای از سوی تهران شود.


گیتس (عکس از AFP)

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دوره تحریم‌ علیه ایران به خاطر بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های این شورا مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم اعمال کر‌ده است.
تهران این تحریم‌ها را بی‌اثر و غیر قانونی می‌داند.

در پیوند با تحولات میان ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای تهران، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز در گفتگو با شبکه خبرى فاکس نیوز گفت: «تحریم اقتصادى ایران بیش از دیپلماسى مى‌تواند براى آمریکا موفقیت‌آمیز باشد.»

به گفته آقای گیتس، تنبیه اقتصادی ایران احتمالا می‌تواند مقام‌های تهران را بر سر میز مذاکره بنشاند.

آن‌طور که این مقام آمریکایی اظهار داشته است، تهران فاقد توانایى لازم براى غنى‌سازى اورانیوم در سطح بالا براى ساخت سلاح هسته‌اى است.

Share


در همین رابطه:
«ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب دارد»

نظرهای خوانندگان

بله ایران گفته قصد ساخت بمب اتم ندارد، ولی از طرف دیگر احمقی هم گفته قصد دارد یک کشور را از روی نقشه جهان حذف کند! و چون این کار بدون بمب اتم اصولا ممکن نیست بنابراین دنیا فکر نشته فکر کرده دیده یکی از این حرفها باید دروغ باشد و چون اصولا دروغگویی در مورد دوم سود خاصی برای ایران ندارد که ضرر هم دارد پس فهمیده مورد اول دروغ است حالا نمیدانند ممکن است مورد دوم بیشتر از آنچه راست باشد، احمقانه است!

-- سازمان ، Mar 30, 2009 در ساعت 12:15 PM