رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ فروردین ۱۳۸۸

نمایشگاه بزرگ هنرمندان آمریکایی در کوبا

نمایشگاه گروهی بزرگی از آثار هنرمندان آمریکایی از امروز ۲۸ مارس در شهر هاوانا پایتخت کوبا برپا شده است.

این نمایشگاه که دومین نمایشگاه هنرمندان آمریکایی در کوبا بعد از پیروزی انقلاب کمونیستی در این کشور است، با هدف نزدیکی دو ملت و تبادلات فرهنگی بین دو کشور برپا می‌شود.

در این نمایشگاه که «بازدید چلسی از هاوانا» نام دارد و در موزه ملی هنرهای زیبای هاوانا برگزار می‌شود، آثار بیش از ۳۰ هنرمند نیویورکی (از منطقه چلسی نیویورک) به نمایش درمی‌آید.

آلبرتو مگنان از برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گوید که هدف از برپایی این نمایشگاه، ایجاد این فرصت برای مردم کوباست که با هنر مدرن آمریکایی از نزدیک آشنا شوند؛ فرصتی که در ۵۰ سال گذشته به دلیل دشمنی بین دولت‌های کوبا و آمریکا از مردم این کشور گرفته شده است.

وی می‌گوید: «هنر همیشه پلی بین فرهنگ‌های مختلف بوده و این نخستین گام در این راه است.»


نمایشگاه کوبا

یکی از هنرمندان کوبایی که آثارش در کنار آثار هنرمندان آمریکایی به تماشا گذاشته شده، به خبرگزاری رویتر گفته است: «این نمایشگاه هنرمندان آمریکایی را نیز با وضعیت هنر در کوبا آشنا می‌سازد و نشان می‌دهد که ما و آنها تا چه حد در آفرینش هنری آزادی داریم.»

این نمایشگاه از روز ۲۸ مارس تا ۱۷ ماه می در هاوانا برپا خواهد بود.

رابطه بین دولت‌های کوبا و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب کوبا و سقوط دولت آمریکایی باتیستا و به قدرت رسیدن کمونیست‌ها در این کشور در سال ۱۹۵۹ همواره تیره بوده و آمریکا بارها تلاش کرده است، حکومت انقلابی فیدل کاسترو را سرنگون سازد.

این رابطه در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، تیره‌تر شد، اما هنرمندان آمریکایی و کوبایی اکنون امیدوارند با انتخاب اوباما به ریاست جمهوری آمریکا، این رابطه بهبود پیدا کند.

Share