رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ فروردین ۱۳۸۸

دعوت اوباما برای شرکت ایران در گروه تماس

باراک اوباما، پیشنهاد کرد تا ایران نیز به « گروه تماس جدید برای مسائل افغانستان» بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور ایالات متحده این مطلب را امروز جمعه به هنگام توضیح راهبرد جدید خود برای مقابله با گروه‌های طالبان و القاعده بیان کرد.

وی در این باره گفت: «ما به همراه سازمان ملل متحد یک گروه جدید تماس برای افغانستان و پاکستان ترتیب می‌دهیم تا به این‌وسیله تمام آن‌هایی که ثبات منطقه برایشان اهمیت دارد در آن شرکت داشته‌باشند.»

به گفته باراک اوباما، این گروه تماس باید در کنار هم‌پیمانان آمریکا در سازمان ناتو، شامل ایران، روسیه، هند، چین و کشورهای خلیج فارس نیز باشد.

اوباما در ادامه سخنرانی خود گفت: «هیچ یک از این کشورها از وجود یک پایگاه القاعده و از وجود منطقه‌ای که رو به آشوب برود ذی‌نفع نخواهند بود.»

تشریح راهبرد جدید

رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی امروز خود، وضعیت افغانستان را «به طور فزاینده‌ای پرمخاطره» توصیف کرد. وی در ادامه، سال ۲۰۰۸ را پرتلفات‌ترین سال برای نیروهای آمریکایی در افغانستان نامید.

طرح جدید: اعزام شمار زیادی از کارشناسان کشاورزی، آموزگاران، مهندسان و وکلای آمریکایی به افغانستان

باراک اوباما از جمله برنامه‌های جدید خود برای مقابله با این خطر، از طرح گسیل ۴ هزار نظامی دیگر به افغانستان و تصویب قانون‌های جدید در دولت آمریکا برای کمک به اقتصاد پاکستان و افغانستان نام برد.

آموزش بیشتر به نیروهای امنیتی افغانستان و تقویت مهارت‌های غیرنظامی مردم افغانستان برای پیشرفت در نهادهای اجتماعی و دولتی آن کشور، از دیگر موارد اعلام‌شده در سیاست جدید باراک اوباما است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود مسئله شورش گروه های طالبان و القاعده را «عمده‌ترین چالش برای امنیت جهانی» نامید و گفت «امنیت مردم در سراسر جهان در خطر است.»

وی در این سخنرانی یادآور شد که در صورت رسیدن گروه طالبان به قدرت در افغانستان، «آن کشور دوباره پایگاهی امن برای تروریست‌ها خواهد شد که قصد دارند هرچه بیشتر از آمریکاییان را بکشند.»

اوباما در ادامه گفت: «القاعده و هم‌پیمانان افراطی‌اش سرطانی هستند که خطر مرگ پاکستان را از درون با خود دارند.»

اعزام گسترده کارشناسان

ارسال هر سال یک‌ونیم میلیارد دلار کمک مستقیم به مردم پاکستان، ایجاد مناطق ویژه برای فرصت‌های اقتصادی بیشتر در مناطق مرزی و ترغیب سازمان‌های ملی جهانی برای کمک به پاکستان، از دیگر موارد اعلام شده در راهبرد جدید آمریکا است.

باراک اوباما در ادامه افزود که نیروهای ائتلاف، کوشش‌های خود برای تشکیل یک ارتش ۱۳۴ هزار نفری برای افغانستان و نیروی ۸۲ هزار نفری پلیس در آن کشور تسریع خواهد کرد. بر پایه این طرح، این اهداف باید تا سال ۲۰۱۱ محقق شود.

وی همچنین خواستار افزایش شدید کوشش‌های غیرنظامی آمریکا در افغانستان شد.

اوباما اظهار داشت «فساد اداری، دولت افغانستان را تضعیف کرده و این دولت از ارائه خدمات اولیه به مردم خود عاجز است.» وی افزود: «تجارت پررونق مواد مخدر که تشویق‌کننده بزهکاری و تأمین‌کننده شورشیان است، باعث شده تا اقتصاد این کشور فلج شود.»

وی برای مقابله با این وضعیت خواستار اعزام شمار زیادی از کارشناسان کشاورزی، آموزگاران، مهندسان و وکلای آمریکایی به افغانستان شد.

راهبرد جدید باراک اوباما می‌کوشد نقطه تمرکز سیاست آمریکا در منطقه را از عراق به افغانستان منتقل کند. تمرکز سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه، در زمان جرج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا بیشتر معطوف به مسائل امنیتی عراق بود.

Share