رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ فروردین ۱۳۸۸

رفسنجانی: اول باید رفتار آمریکا درست شود

هاشمی رفسنجانی در مورد «رویکرد تازه آمریکا به ایران» گفت: «حرف‌های آنها فرقی نکرده و تنها ادبیاتشان متفاوت شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خطیب جمعه تهران اظهار داشت: «همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند باید تغییری در عمل آمریکا انجام شود و یا همان‌طور که امام فرمودند «تا آمریکا آدم نشود با او مذاکره نمی‌کنیم.»

اشاره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا بود که در آن خواستار «آغازی نو» در روابط دو کشور بر پایه «احترام متقابل» شده‌است.

با این حال هاشمی رفسنجانی در مورد روابط با آمریکا افزود: «ما با ملت آمریکا مشکلی نداریم، مشکل ما با دولت آمریکاست که اگر رفتار درست از نظر بین‌المللی داشته باشد با او نیز مشکلی نخواهیم داشت.»

خطیب جمعه: حرف‌هایی که اوباما زد دم خروسی بود که از زیر پوستین آن‌ها بیرون آمد

سخنران نماز جمعه این هفته تهران افزود: «بخش عمده پیام ویدئویی رییس‌جمهور آمریکا مربوط به ایران بود که در ظاهر نشان می‌داد به ارتباط با ایران متمایل است؛ اما حرف‌هایی که زد دم خروسی بود که از زیر پوستین آن‌ها بیرون آمد.»

وی ادامه داد: «او بحث تروریسم را مطرح کرد، گویی که ایران حامی تروریسم است و یا بحث‌هایی در مورد سلاح هسته‌ای، در حالی که این‌ها مسائلی نیست که پیش‌داوری شود، بلکه باید در مذاکره مورد بحث قرار گیرد و با این حرف‌ها رئیس‌جمهور آمریکا نشان داد به دنبال چیست.»

وی در ادامه از «ظلم چهل‌پنجاه ساله آمریکا به ایران» سخن گفت و بازگرداندن دارایی‌های مسدودشده ایران در آمریکا را از جمله شروط بهبود روابط برشمرد.

وی با اشاره به سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد و واکنش وی به پیام اوباما که خواستار تغییر سیاست آمریکا شده‌است افزود:
«این همان چیزی است که ما باید در آن متفق باشیم و توصیه‌های ایشان جزو سیاست‌های واجب‌الاتباع سال آینده ماست، ان‌شاءالله مردم، احزاب و رسانه‌ها و مسئولان به آن عمل می‌کنند.»

ایران و ایالات متحده از سال ۵۸ و از زمان گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.
دولت جدید ایالات متحده عنوان کرده که خواستار ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است.

Share

نظرهای خوانندگان

این گفتار احمقانه سردمداران جکومت جاده را برای یک اتحاد جهانی علیه ایران صاف می میکند و خشونت را مشروعیت می بخشد. البته این آقایان به تنها چیزی که فکر نمی کنند کشور و مردم هستند و چنگ و تحریم را نعمت خدایی می دانند چرا که تمام ندانم کاری ها و چپاول مملکت را به گردن جنگ و تحریم می اندازند. اما بیاد بیاورند که وقتی خمینی جام زهر را نوشید که مردم دیگر به جان آمده بودند و هر آن امکان شورش علیه رژیم بود . به هر حال باید از حالا به فکر جامتان باشید که طاقت مردم هم حد و اندازه یی دارد.

-- داریوش ، Mar 27, 2009 در ساعت 02:51 PM

آقای رفسنجانی می فرماید که ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم. اما آمریکا و مردم آمریکا باید بدانند که روحانیت شیعه اصل و اساسش بر دشمنی با غرب و خصوصا مردم آمریکاست. روحانیت شیعه سی سال است که پرچم آمریکا را به آتش می کشد، سی سال است که سپاه پاسداران و بسیج روی پرچم آمریکا رژه می رود، سی سال است که پرچم آمریکا در فرودگاه مهرآباد تهران پاانداز شده و زیر پا لگدمال می شود، سی سال است که پرچم آمریکا جلو در مستراحای بسیج و سپاه و دانشگاهها و مراکز عالی و حتا دبستانهایایران فرش است. سی سال است که روحانیت شیعه به مردم آمریکا می گوید که این مردم ناآدم است. سی سال است که روحانیت شعار مرگ بر آمریکا می دهد، سی سال است که هر کجا روحانیت و سپاه تحت امرش توانسته از بیروت و دهران و عراق و افقانستان و... هر کجای دیگر توانسته آمریکایی کشته است. در همین نماز جمعه رفسنجانی از قول امامش می گوید آمریکا باید آدم شوی! یعنی ناآدمی تو! و این حرف که حرف خمینی ست یعنی قدمت آن دست کم سی ساله است! اگر حتا به رییس جمهور آمریکا هم بگوید باز به مردم آمریکا توهین کردذه است. اوباما در تاریخ آمریکا یک ار محبوب ترین و مردمی ترین رییس جمهورهای این کشور است. و اما در پایان بنده از آقای رفسنجانی در خواستی دارم و آن اینکه به این نامه ی هملباس خودشان و گویا حتا دوست خودشان آیت الله محمد مهدی معصومی پاسخ دهند. ایشان و البته هموطنان می توانند این نامه و نامه ی های دیگر این شخصیت را در این آدرس و آأرسهای دیگر روی گوگا اینترنت بخوانند. و در خاتمه من به عنوان یک دانشجو ی شهرستانی در تهران از این سایت و تلاشش در برقراری آزادی و دموکراسی در ایران قدردانی می کنم. نامه ی اول:
http://news1.hasanagha.org/2005/05/post_613.php

نامه ی دوم که متنی ست از یک سخنرانی:
http://www.mihan.net/96/mihan-96-16.htm

و البته نوشته های دیگری نیز از این عالم دینی در سایتهای مختلف هست که خواندن آنها برای هر ایرانی ، و به نظر من ، از شام شب واجبتر است.

-- امضاء محفوظ ، Mar 28, 2009 در ساعت 02:51 PM