رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۸

دیدبان حقوق بشر اسرائیل را متهم کرد

دیدبان حقوق بشر با سخن از «احتمال جنایت جنگی»، اسرائیل را متهم به «استفاده از بمب‌های فسفری در غزه و نقض قانون بین‌الملل» کرد.
در گزارش این سازمان که روز چهارشنبه منتشر شد آمده‌است:

ارتش اسرائیل «مکرراً مهمات فسفر سفید را بر فراز مناطق پرجمعیت منفجر کرد و با این کار باعث کشته و زخمی شدن غیر نظامیان و وارد آوردن خسارت به سازه‌های غیر نظامی مانند مدرسه‌ها، یک بازار، یک انبار امدادرسانی بشردوستانه و یک بیمارستان شد.»

به گزارش روزنامه گاردین، سازمان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در گزارش خود ارتش اسرائیل را متهم به «جنایات جنگی» کرده‌است.

در گزارش این سازمان آمده‌است:
«پرتاب مکرر راکت‌های فسفری انفجاری در هوا از توپ‌خانه ۱۵۵ میلیمتری ارتش اسرائیل به روی مناطق پرجمعیت بدون توجه به غیرنظامیان صورت گرفته و حاکی از ارتکاب جنایت جنگی است.»

این گزارش ۷۱ صفحه‌ای در ادامه نوشت که «پرتاب بمب‌های فسفری بر مناطق متراکم نوار غزه تک‌موردی یا اتفاقی نبود بل‌که نشان از یک الگو و سیاست رفتاری دارد.»

بمب‌های فسفری که در جنگ‌ها برای کور کردن دید دشمن به کار می‌روند حرارتی فوق‌العاده تولید می‌کنند که در صورت تماس با بدن می‌تواند باعث سوختگی‌های شدید شود.

گزارش دیدبان حقوق بشر پرتاب این بمب‌ها را «عمدی و بی‌پروا» توصیف کرد و اسرائیل را متهم کرد که «در حالی که از خطرات فسفر سفید آگاه بوده، نخواسته از بمب‌های دودی کم‌خطرتر استفاده کند.»

بنا بر این گزارش، در یک مورد در تاریخ ۱۵ ژانویه، اسرائیل «حتی هشدار مکرر کارکنان سازمان ملل را نادیده گرفت و با بمب فسفر سفید ساختمان اصلی سازمان ملل را هدف قرار داد.»

قانون بین‌الملل استفاده از بمب فسفر سفید را تنها در صحنه‌های نبرد نظامی و برای ایجاد پرده دودی مجاز دانسته است ولی این گزارش اسرائیل را متهم به «کاربرد آن به دور از محل نظامیان خود و با هدف گرفتن مناطق پرجمعیت» کرده‌است.

در ادامه گزارش آمده‌است که تمامی بمب‌های فسفری استفاده‌شده در آن جنگ ساخته ایالات متحده در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت هوافضای تیوکول (Thiokol Aerospace) بوده‌است.

اسرائیل قول داده تا در مورد اتهامات قتل غیر نظامیان در غزه تحقیقات مستقل خود را انجام دهد ولی در عین حال نام تمامی سربازان که در جنگ غزه حضور داشته‌اند را سانسور کرده تا از احتمال پیگرد قانونی آن‌ها به جرم جنایات جنگی جلوگیری کند.


ارتش اسرائیل طی ماه‌های گذشته در یک حمله سه‌هفته‌ای به منطقه فلسطینی‌نشین نوار غزه باعث قتل و جرح شمار فراوانی از ساکنان غزه و شماری از سربازان خود شد.

اسرائیل انگیزه این حمله را «جلوگیری از موشک‌پرانی حماس» عنوان کرده‌است.

Share