رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۸

افزایش فشار بر بازداشتی‌های امیرکبیر

تماس‌های تلفنی تعدادی از دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر تهران حکایت از «تشدید فشارها و بازجویی‌های همراه با آزار جسمی و روحی» دارد.

چند تن از خانواده‌های دیگر دستگیرشدگان این دانشگاه نیز در گفت‌وگو با رادیو زمانه از بی‌اطلاعی نسبت به وضعیت بستگان دستگیرشده خود خبر دادند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر هم‌اینک هر ۹ دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه در سلول‌های انفرادی هستند و به برخی از آن‌ها اجازه تماس تلفنی نیز داده نشده‌است.

دستگیری اکثر این دانشجویان در ارتباط با اعتراض به دفن پیکر قربانیان جنگ با عراق در دانشگاه امیرکبیر، و همچنین مراسم مهندس بازرگان صورت گرفته‌است.

«هم‌اینک هر ۹ دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه در سلول‌های انفرادی هستند»

دانشجویان معترض، خاکسپاری اجساد پنج کشته‌ شده جنگ در دانشگاه امیرکبیر را «بهره‌برداری سیاسی از پیکر شهیدان» می‌دانند.
مأموران امنیتی همچنین در بهمن‌ماه از برپایی مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت ایران، جلوگیری کرده و بیست نفر از شرکت‌کنندگان را بازداشت کرده‌بودند.

«دشواری تکلم»

به گفته خانواده‌های سه دانشجویی که تماس تلفنی داشته‌اند: «این دانشجویان به هنگام صحبت کردن دچار مشکل بوده و از فشارهای زیاد و همراه با آزار و اذیت، ابراز ناراحتی می‌کردند.»

عباس حکیم زاده، مهدی مشایخی، رحمان مصطفوی واحمد قصابان چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر هستند که پس از اعتراضات صورت گرفته به دفن اجساد در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدند.

حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار نیز هفده بهمن‌ماه مقابل حسینیه ارشاد تهران در مراسم مهندس بازرگان بازداشت شده‌اند.

مادر عباس حکیم‌زاده با ابراز نگرانی از بیماری فرزندش به زمانه گفت: «عباس از زمان دستگیری هیچ گونه تماسی با خانواده نداشته‌است.»

برادر مهدی مشایخی، مادر رحمان مصطفوی و خواهر حسین ترکاشوند نیز در گفت‌وگو با زمانه از وضعیت آنان ابراز بی اطلاعی و نگرانی کردند.

مجید توکلی که از هفده بهمن سال گذشته در بازداشت است، دو روز قبل از عید، هنگامی که خانواده‌اش برای ملاقات با او از شیراز به تهران آمده بودند، با آن‌ها تماس گرفت و از آنها خواسته بود که از مقابل زندان اوین بروند.

به گزارش امیر کبیر احمد قصابان نیز که طی روزهای گذشته پس از یک ماه بازداشت برای اولین بار با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته که از وی خواسته شده بگوید حالش خوب است.

از وضعیت یاسر ترکمن که در روز ۱۹ اسفندماه در مقابل دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد، نیز هیچ گونه اطلاعی در دسترس نیست.

علاوه بر ۹ دانشجوی امیرکبیر، مریم مددزاده، محمد پور عبدالله، ساناز اللهیاری، علیرضا داوودی، بهمن خدادادی، مازیار معصومی، ارسلان صادقی و حسین سرشوم از دیگر دانشجویانی هستند که نوروز امسال را در زندان اوین سپری کردند.

Share