رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۸

شیرین عبادی برنده جایزه رولاند برگر

بنیاد آلمانی «رولاند برگر» جایزه امسال خود را به طور مشترک به سازمان گزارشگران بدون مرز و شیرین عبادی اهدا کرد.

جایزه رولاند برگر برای «مدافعان منزلت انسان» از سال گذشته و با هدف تقویت همکاری صلح‌آمیز در جهان به «افراد و نهادهایی که در جهت کرامت انسانی و حقوق بشر تلاش می‌کنند»، داده می‌شود.

به نوشته تارنمای گزارشگران بدون مرز، این بنیاد اعلام کرده‌است که در سال ۲۰۰۹ مبلغ نهصد هزار یورو از این جایزه را به گزارشگران بدون مرز برای مبارزه روزمره‌اش در دفاع از آزادی مطبوعات اهدا می‌کند.

صد هزار یورو از این جایزه نیز به شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، «به پاس مقاومت‌اش در برابر فشارهای تازه‌ای که تلاش‌های او را در دفاع از حقوق بشر هدف قرار داده‌اند»، داده می‌شود.

در بیانیه بنیاد رولاند برگر با اشاره به فعالیت شیرین عبادی در دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان، آمده‌است: «خانم عبادی و خانواده‌اش به علت فعالیت‌های او به عنوان وکیل دادگستری، بارها مورد تهمت‌های ناروا و تهدید قرار گرفته‌اند و این فشارها در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته‌است.»

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی نیز یکی از چهار مؤسس آن بود، دی‌ماه سال جاری از سوی نیروهای امنیتی مهروموم شد.
در همان ماه افرادی موسوم به دانشجویان بسیجی در مقابل منزل و دفتر کار شیرین عبادی تجمع کردند و تابلوی دفتر وکالت او را پایین کشیدند.

وی همچنین در سال گذشته به خاطر برعهده گرفتن وکالت شهروندان بهایی، از سوی افرادی ناشناس تهدید شد.

سهیم شدن در حمایت از آزادی مطبوعات

بنیاد رولاند برگر اعلام کرده با دادن جایزه به گزارشگران بدون مرز می‌خواهد سهمی در حمایت از آزادی مطبوعات و تبادل نظر آزاد در سراسر جهان داشته باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی است که بیست و پنج سال پیش با هدف دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تاسیس شد.

ژان فرانسوا ژولیارد دبیر اول گزارشگران بدون مرز، با بیان اینکه جایزه رولاند برگر بزرگترین کمک مالی است که تا امروز به این سازمان شده گفت: «این جایزه به ما برای پشتیبانی بیشتر از روزنامه‌نگاران مورد ظلم قرارگرفته و خانواده‌های آن‌ها یاری می‌کند و کمکی برای همیاری با رسانه‌های مستقل در کشورهای سرکوبگر است.»

هورست کوهلر، رئیس‌جمهوری آلمان، ۲۱ آوریل طی مراسمی در برلین، این جایزه را به برندگان آن اعطا خواهد کرد.

بنیاد رولاند برگر سازمانی غیر دولتی است که سال ۲۰۰۸ از سوی رولان برگر استاد دانشگاه مدیرت تأسیس شد. «حفظ کرامت انسانی و حقوق بشر در سراسر جهان و فراهم کردن امکان تحصیل برای جوانان با استعداد و فقیر» از جمله اهداف این بنیاد اعلام شده‌است.

اولین جایزه رولاند برگر به «سومالی مام»، فعال حقوق زنان در کامبوج به خاطر مبارزاتش علیه تجارت زنان داده شد.

Share