رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ فروردین ۱۳۸۸

رکسانا صابری تهدید به اعتصاب غذا کرد

رکسانا صابری روزنامه‌نگار ایرانی – آمریکایی در تماسی تلفنی به پدرش گفته است که در صورتی که آزاد نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

خانم صابری از بهمن ماه سال گذشته تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد و تلاش‌ها برای آزادی وی بی‌نتیجه مانده است.

رضا صابری پدر این روزنامه‌نگار با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفت که روز سه‌شنبه با دخترش به صورت تلفنی صحبت کرده است.

آقای صابری از احتمال «خودکشی» دخترش در زندان نیز ابراز نگرانی کرده است.

وی که ساکن ایالت داکوتای شمالی است، می‌گوید که از دخترش خواسته است که طاقت بیاورد تا تلاش‌ها برای آزادی وی نتیجه بدهد.

خانم صابری روز سه‌شنبه در این گفتگوی تلفنی گفته است که تصمیم مقام‌های قضایی تغییر کرده و ممکن است وی به مدت چند ماه تا دو سال در زندان نگه داشته شود.


حسن حداد، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، ۱۶ اسفندماه سال گذشته گفته بود تحقیقات در خصوص پرونده خانم صابری تمام شده و وی به زودی آزاد خواهد شد.

مقام‌های آمریکا طی یک ماه گذشته بارها خواستار آزادی این روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی شده‌اند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده از جمله مقام‌های آمریکایی است که خواستار آزادی خانم صابری شده است.

رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال است که در ایران به فعالیت‌های خبری مشغول است. وی با رادیو «ان. پی. آر» و دیگر رسانه های خارجی همکاری می‌کرد.

با این حال حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که علت دستگیری خانم صابری نداشتن مجوز فعالیت از سال ۸۵ ۱۳ بوده است.

شبکه رادیویی «ان. پی. آر» این گفته آقای قشقاوی را تائید کرده است و اعلام کرده است که مجوز فعالیت خانم صابری از حدود یک سال پیش تمدید نشده بود.

مقام‌های قضایی ایران تاکنون اتهام خانم صابری را به طور رسمی اعلام نکرده‌اند.

پدر این روزنامه‌نگار در آستانه سال جدید خورشیدی در نامه‌ای از آیت‌الله علی خامنه‌ای خواسته بود که «در اقدامی بشر دوستانه» دستور آزادی دخترش را صادر کند. این نامه تاکنون بی پاسخ مانده است.

Share


در همین رابطه:
بازداشت رکسانا صابری «غیرقانونی» است
بررسی وضعیت صابری از سوی سفارت سوئیس