رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ فروردین ۱۳۸۸

اوباما: انتظار ندارم اختلاف‌ها فوری حل شود

باراک اوباما می‌گوید که انتظار ندارد اختلاف واشینگتن و تهران «فوری» حل و فصل شود.

رئیس جمهوری آمریکا این اظهارات را در واکنش به انتقاد‌ها نسبت به سیاست‌های جدید کاخ سفید در قبال ایران، ایراد کرده است.

آقای اوباما که سه‌شنبه شب در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، خطاب به منتقدانش افزود که انتظار ندارد ایران به طور فوری بگوید که برنامه‌های هسته‌ای‌اش را کنار خواهد گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد که آمریکا مایل است در این جبهه «پیشرفتی پایدار» به دست بیاورد.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، کاخ سفید در صورتی که پشتکار داشته باشد می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند.

آقای اوباما اوایل هفته جاری نیز در پیامی ویدئویی به مناسبت سال جدید خورشیدی، خواستار پایان سه دهه خصومت میان ایران و آمریکا شده بود؛ خواسته‌ای که با واکنش آیت‌الله علی خامنه‌ای مواجه شد.


آقای خامنه‌ای با اشاره به بخش‌هایی از این پیام ویدئویی گفته است که «درهمین پیام تبریک نیز ملت ایران طرفدار تروریست و دنبال سلاح هسته‌ای خوانده شده است. آیا این پیام تبریک است یا دنباله همان اتهامات؟»

این در حالی است که باراک اوباما در پیام ویدئویی خود به مردم ایران، خواستار آغاز روابط کاملا نوین بین آمریکا و ایران شده و گفته است که ایران باید جایگاه مناسب خود در میان ملل جهان را کسب کند.

اوباما از زمان به دست گرفتن قدرت تاکنون تاکید کرده است که دولت وی بر مبنای اصل اتفاق نظر، عمل خواهد کرد و با همه کشورهای دوست و دشمن در سراسر جهان مذاکره خواهد کرد.

این سیاست جدید کاخ سفید با واکنش مثبت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز مواجه شده است.

روابط ایران و آمریکا در سال‌های اخیر به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای تهران تیره‌تر شده است. آمریکا و کشور‌های غربی خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند؛ خواسته‌ای که با مخالفت تهران مواجه شده است.

غرب بیم آن دارد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر به دستیابی به سلاح اتمی از سوی تهران شود، اما جمهوری اسلامی اعلام کرده که هدف از غنی‌سازی اورانیوم، تامین سوخت نیروگاه‌های برق است.

Share


در همین رابطه:
آمریکا: ایران در رویکرد خود تجدید‌نظر کند

نظرهای خوانندگان

کاش اوباما راست بگویدوواقعا بدنبال روابط با ایران بطوریکه به نفع ملت ایران شود باشد ودر هدف خود صادق واستوار پیش رود،نه اینکه فقط بدنبال حفظ منافع خود ،هرچند با سازشی در پشت پرده با قدرت طلبان (از جمله سران حاکم ایران)،چنانکه پیشتر از این نمونه هایش را دیده ایم و طعم تلخش را چشیدایم. دلم میخواهد این پیام را از طرف ملت ومردم ساده اماصادق ایران بگوش باراک اوباما برسانم

-- ali ، Mar 25, 2009 در ساعت 03:00 PM