رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ فروردین ۱۳۸۸

«بخشی از پرونده بنی‌یعقوب از بین رفته است»

وب‌سایت کانون زنان ایرانی می‌گوید که بخشی از مدارک جرم پرونده زهرا بنی‌یعقوب از بین رفته است.

زهرا بنی‌یعقوب پزشکی است که در سال ۱۳۸۶ در بازداشتگاهی در همدان به علت نامعلومی جان خود را از دست داد.

این وب‌سایت به نقل از عبدالفتاح سلطانی، یکی از وکلای مدافع پرونده بنی‌یعقوب گزارش کرده است که «یکی از مدارک مهم، لباس‌های زهرا در هنگام مرگ است که احتمالا آثار جرم بر آن وجود داشته و شاید به همین دلیل متهمان حاضر به تحویل آن نشده‌اند.»

به گفته آقای سطانی، تلاش‌ وکلای پرونده برای بازپس‌گیری لباس‌های خانم بنی‌یعقوب تاکنون بی‌نتیجه بوده است. این لباس‌ها هنگای که وی در بازداشتگاه ستاد امر به معروف شهر همدان جان باخته، بر تنش بوده است.

این وکیل دادگستری همچنین گفت که «پارچه‌ای که ادعا می‌شود زهرا خود را با آن در اداره منکرات همدان حلق‌آویز کرده، ناپدید شده است.»

آقای سلطانی می‌گوید: «این پارچه باید توسط متخصصان کارشناسی و مشخص می‌شد که آیا اصلا چنین پارچه‌ای تحمل وزن زهرا را برای دار زدن داشته است یا نه؟»

وی می‌افزاید: «علاوه براین تاکنون بازجویی دقیق از متهمان پرونده به عمل نیامده است تا نواقص پرونده روشن شود.»

«یکی از مدارک مهم، لباس‌های زهرا در هنگام مرگ است که احتمالا آثار جرم بر آن وجود داشته و شاید به همین دلیل متهمان حاضر به تحویل آن نشده‌اند»

پدر زهرا بنی‌یعقوب نیز احتمال می‌دهد که روی لباس فرزندش آثار مشهودی همچون «خون و یا پارگی» ناشی از ضرب و جرح وجود داشته است و به همین دلیل مقام‌های قضایی از پس دادن آنها خودداری می‌کنند.

پدر زهرا همچنین معتقد است که برگ‌هایی از پرونده فرزندش که مربوط به بازجویی از متمهان بوده، نیز از بین رفته است.

والدین بنی‌یعقوب همواره اعلام کرده‌اند که فرزند آنها برخلاف آن‌چه که مقام‌های مسئول می‌گویند اقدام به خودکشی نکرده است.

آنها بارها از قوه قضائیه خواسته‌اند که کسانی را که احتمال می‌رود در مرگ دخترشان دست داشته‌اند به دادگاه فرابخواند و مجازات کند.

زهرا بنی‌یعقوب، پزشک ۲۷ ساله که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای توابع استان همدان بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال ۱۳۸۶ ساعت ۱۰ صبح در محوطه یکی از پارک‌های همدان به همراه نامزد خود توسط مأموران ستاد امر به معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تأهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که خانم بنی‌یعقوب خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق‌آویز کرده و جان باخته است.

‏اما خانواده وی با اعتقاد به این‌که فرزندشان کشته شده است، از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده‌اند.
با شکایت خانواده بنی‌یعقوب و با دستور آقای شاهرودی، پرونده این پزشک جوان در تهران در دست بررسی است.

Share


در همین رابطه:
انتشار «رنج‌نامه» والدین زهرا بنی‌یعقوب
اعتراض خانواده زهرا بنی‌یعقوب به تأیید خودکشی فرزندشان

نظرهای خوانندگان

خداوند حق این بندگان خدا رو از اینها بگیره. آمین.

-- بدون نام ، Mar 22, 2009 در ساعت 06:45 PM

وقتی زهرا بنی یعقوب زنده بود و می توانست از خودش دفاع کند او را مفقود می کنند پرونده که نه زنده است و نه آنقدر بزرگ و نه می تواند از خودش دفاع کند خوب به راحتی مفقود می شود . بازجوها و ماموران جمهوری اسلامی سالها عادت کرده اند هر کاری کرده اند و هر جنایتی انجام داده اند فقط به نام اسلام و خدا بوده است . ٢٠ سال با توجه به خلاء اطلاعاتی برای هزاران جوان و پیر و کودک در تاریکخانه های بازجوئی با شکنجه و ارعاب پرونده ساختند و با دادگاههای ٣٠ ثانیه ای هم آنها را اعدام کردند و کسی هم پاسخگو نبوده است . وقتی آیت الله لاهوتی و پسرش را که نور چشم رفسنجانی و خمینی بودند جلوی چشم آنها کشتند . و تا آخرین لحظه هم حمایت شدند هزاران انقلابی بی پناه در دهه ی ٦٠ دیگر جای خود را دارد و زهرا بنی یعقوبها صدایشان به هیچ جا نمی رسد . باند درون قوه ی قضائیه حکومت خود را دارند زیرا آنقدر پرونده علیه مقامات درجه ی اول جمهوری اسلامی دارند و مقامات هم به اندازه ی کافی در این جنایتها دست داشته اند که این بده بستانها دیگر معمولی شده است . وقتی وزرای درجه ی اول از شکنجه گری به وزارت ارتقاء یافته اند دیگر بخودی خود از رفقای قدیم حمایت می کنند .

-- farhad ، Mar 23, 2009 در ساعت 06:45 PM

فرهاد کاملن درست میگه. وقتی گروهی آدمکش و لات و اوباش و بیسواد بقدرت میرسن انسانهای شریف و پیشرفته ای مث خانم زهرا بنی یعقوب که میتونست در زندگیش به خیلی ها کمک کنه فجیعانه کشته میشن. وهیچکس هم ککش نمیگزه.

-- بیژن باباکوهی ، Mar 23, 2009 در ساعت 06:45 PM

میدانیم که پس از عمر حکومتهائی مانند پینوشه و فرانکو و مانند انان مردم، اطرافیان نزدیک به انان را که از نظامیها و پلیسهای مخفی و ظاهری تشکیل شده که در زمان قدرت برای یکدیگر راه را باز گذاشته اند تا بهر گونه که میخواهند با ناموس و مال و جان مردم بازی کنند را جزو اولین دسته هائی قرار میدهند که به محاکمه و مجازات خواهند رسید . ایا این سرنوشت رژیم کنونی و دارو دسته پلیسی و نظامی ان در اینده نخواهد بود،
انها برای « مفقود شدن چند تکه لباس » مجازات نخواهند شد بلکه انان برای « مفقود شدن هزاران تن شهروند بیگناه » که در زمان و توسط انان انجام گرفته واذار به پرداخت جزای لازم خواهند نمود .
داوید / تنه نزن

-- داوید ، Mar 23, 2009 در ساعت 06:45 PM

روحش شاد

-- بدون نام ، Mar 24, 2009 در ساعت 06:45 PM