رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۸

دعوت جبهه مشارکت به اجماع اصلاح‌طلبان

جبهه مشارکت با صدور بیانیه‌ای نامزدهای اصلاح‌طلب را به اجماع بر محور یک نامزد انتخاباتی و پرهیز از چنددستگی و اختلاف دعوت کرد.

در این بیانیه آمده‌است: «جبهه مشارکت ایران اسلامی با درک و تحلیل شرایط جدید همچون گذشته بر حضور فعال و مؤثر در انتخابات ریاست جمهوری دهم با هدف پیروزی و ایجاد «تغییر سازنده» در اداره قوه مجریه کشور مصمم است و تحقق این امر را منوط به تجمیع آرا و اجماع اصلاح‌طلبان بر یک نامزد و پرهیز از تشتت و اختلاف در این مسیر می‌داند.»

جبهه مشارکت ایران اسلامی یکی از اولین احزاب اصلاح‌طلب است که پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ تأسیس شد.

جبهه مشارکت طی این بیانیه با اظهار تأسف از شرایطی که منجر به انصراف سید محمد خاتمی از نامزدی ریاست جمهوری شد، از وی در خواست کرده تا در عرصه سیاسی و انتخاباتی حضور فعال داشته و جبهه اصلاحات را به سوی پیروزی راهبری کند.

«جبهه مشارکت با جمع‌بندی نظرات تشکيلاتی و تحليل شرايط جديد مواضع خود را پس از انصراف خاتمی درباره انتخابات آتی، اعلام خواهد کرد»

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در اواخر اسفندماه یک ماه پس از اعلام حضورش در انتخابات آینده ریاست جمهوری، از نامزدی در این دوره از انتخابات کناره‌گیری کرد. وی علت این کناره‌گیری را «جلوگیری از بروز اختلافات در جریان اصلاح‌طلب» عنوان کرد.

بیانیه جبهه مشارکت تاکید کرده‌است: «جبهه مشارکت ایران اسلامی در ادامه روند فعالیت در انتخابات تمام توش و توان خود را بر ایجاد ائتلاف بین گروه‌ها و نیروهای اصلاح‌طلب و اجماع بر یک نامزد برای تحقق امر تغییر سازنده در وضع موجود مصروف خواهد کرد.»

بر اساس این بیانیه، جبهه مشارکت «با جمع‌بندی نظرات تشکیلاتی و تحلیل شرایط جدید مواضع خود را پس از انصراف خاتمی درباره انتخابات آتی، اعلام خواهد کرد.»

با این حال برخی گزارش‌ها و اظهار نظرهای روزهای اخیر حاکیست که انصراف محمد خاتمی هنوز از سوی بسیاری از نیروهای وابسته به تشکل‌های اصلاح‌طلب پذیرفته شده نیست و آن را ضربه‌ای به توان و اعتبار اصلاح‌طلبان در رقابت با اصول‌گرایان ارزیابی می‌کنند.

جبهه مشارکت در این بیانیه از تمامی نیروهایی که در پیوند و همسویی با این جبهه عمل می‌کنند خواسته‌است، تا زمان اتخاذ تصمیم تشکیلاتی «از هرگونه موضع‌گیری منفی نسبت به نامزد‌ها و داوری‌های شتابزده و احساسی در قبال شرایط پیش‌آمده» خودداری کنند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روز بیست و دوم خردادماه امسال برگزار می‌شود.

Share


در همین رابطه:
خاتمی دلایل کناره‌گیری‌ خود را اعلام کرد

نظرهای خوانندگان

اجماع از نظر حزبی یعنی آنکه کاندیداهای اصلاح طلب برنامه داده اند و حول محور آن برنامه اجماع صورت گیرد . میرحسین موسوی از همان ابتدا خود را کاندیدای مستقل اعلام کرده است نه اصلاح طلب و بیانی هم که از اصلاح طلبی داده اند همان اصلاح طلبی اصولگرائی ست . حتی شعور سیاسی رای دهندگان را به بازی گرفته است « اصلاح طلبی با حفظ اصول » اگر قرار بود اصول حفظ شود دیگر اصلاح طلبی نیاز نبود ؛ اگر قرار است اصلاحات صورت بگیرد حفظ اصول دیگر معنی نمی دهد . اصلاحات هم یعنی نفی آنچه که احتیاج به تغییر دارد و همگون کردن قوانین با شرایط روز اجتماعی . موسوی حتی نمی گوید چه چیز را می خواهد اصلاح کند . شعارهائی هم که تا کنون ارائه کرده نیز نشان می دهد هنوز در ٢٥ سال پیش سیر می کند . مهدی کروبی هم که بر همه روشن است . پس هر دو گزینه ی اصلاح طلبان هیچکدام اصلاح طلب نیستند . تنها گزینه ی سوم هست یعنی تحریم انتخابات . زیرا ٨ سال رئیس جمهوری خاتمی هیچ دستاوردی برای جامعه ی مدنی ایران نداشته است . اما ٤ سال رئیس جمهوری احمدی نژاد برای جامعه ی مدنی بیشترین دستآورد را داشته است . مبارزات زنان ؛ دانشجویان و حتی کارگران توانستند چندین سندیکا را تشکیل دهند . در حالی که در دوره ی خاتمی به هزار بهانه سرکوب شدند . فعالیتهای اجتماعی و خواستهای اجتماعی در دوره ی احمدی نژاد تشدید شده است . خاتمی حتی دو لایحه ی خودش را هم نتوانست از تصویب بگذراند در حالی که لایحه ی خانواده توسط کمپین و زنان از دستور کار مجلس کنار رفت . وضعیت مردم در دوره ی خاتمی به شکل تدافعی درآمده بود در حالی که در دوره ی احمدی نژاد به حالت تعرضی پیش رفته است . اعتراضات دانشجوئی در زمان خاتمی با احکام اعدام هم روبرو شد اما علی رغم همه ی فشارهائی که در دوره ی احمدی نژاد به فعالین آزادیخواه و برابری طلب وارد آمده است اما حکومت دائم در حال عقب نشینی بوده است . به همین دلیل تحریم انتخابات برای مردم نتایج بهتری را در بر خواهد داشت با توجه باینکه می دانیم حکومت خودش از قبل انتخاب کرده است که چه کسی رئیس جمهور شود .

-- farhad ، Mar 22, 2009 در ساعت 11:04 AM