رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۸

روسیه: به ایران احترام بگذارید

وزیر خارجه روسیه امروز شنبه گفت که شواهدی مبنی بر کوشش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. وی همچنین از غرب خواست تا به ایران احترام گذارد و با جمهوری اسلامی کنار بیاید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف این مطلب را خطاب به حاضران در کنفرانس مجمع بروکسل عنوان کرد.

وی با اشاره به پیام نوروزی رئیس جمهوری ایالات متحده که در آن ایران را ترغیب به گفت‌وگو با آمریکا کرده‌است گفت:
«در چاره‌یابی برای مسائل، باید ایران را به عنوان یک قسمت سازنده دید و نه به عنوان یک مشکل.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «معنی آن مذاکره است، احترام است و تعامل با ایران در همه حیطه‌ها است.» وی ادامه داد: «این حیطه‌ها شامل گفت‌وگوی امنیتی با ایران در تمامی موضوعات خاورمیانه، پاکستان، افغانستان، عراق و لبنان نیز می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که شواهدی مبنی بر کوشش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. وی همچنین از غرب خواست تا به ایران احترام بگذارد و با جمهوری اسلامی کنار بیاید

«مدرکی برای اتهام نیست»

وزیر خارجه روسیه گفت: «مدرکی نیست که ایران حتی تصمیم به ساختن بمب گرفته‌باشد.»

لاوروف افزود «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بهترین وضعیت برای نظارت بر فعالیت‌های ایران قرار دارد و بهتر از همه می‌تواند تعیین کند که آیا ایران مخفیانه سرگرم ساخت جنگ‌افزار در پوشش یک برنامه غیرنظامی است یا نه.»

وی افزود: «تا زمانی‌که آژانس اتمی در ایران کار می‌کند، این آژانس بر تمامی این سانتریفوژهایی که برای مقاصد تولید سوخت، اورانیوم با غنی‌سازی درجه پایین فرآوری می‌کنند نظارت دارد و این باید نگرانی‌های واقعی در مورد ساخت بمب را برطرف کند.»

سرگئی لاوروف ادامه داد: «برای تغییر آن به سطح اورانیوم مورد نیاز برای جنگ‌افزار، احتیاج به دستکاری‌هایی است که دوربین بی‌درنگ متوجه آن خواهد شد.»

گروهی از کشورهای غربی به برنامه هسته‌ای ایران به دیده تردید می‌نگرند و آن را گامی در جهت تولید سلاح اتمی و تهدید موجودیت اسرائیل به شمار می‌آورند.

ایران همواره برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و در جهت تأمین انرژی دانسته است.

Share

نظرهای خوانندگان

پاسخی سخت به اروپاست , زیرا اروپا گمان میبرد
با دیپلماسی (اروپایی) میتوانند سوار بردیگران شود
در حا لیکه اکنون دگر همه گرگ شده اند .

-- ahmad ، Mar 21, 2009 در ساعت 02:54 PM

جناب لاوروف، لازم نیست شما در مورد احترام به حکومت جمهوری اسلامی به دیگران تذکر دهید! کسانیکه خود احترام به دیگران نمی گذارند نباید منتظر احترام از جانب دیگران باشند!
به نظر می آید شما یکی از قوانین مهم در فیزیک را فراموش کرده اید « عمل و عکس العمل ».
تذکری،

-- Tazakori ، Mar 22, 2009 در ساعت 02:54 PM

متاسفانه کار تحت الحمایگی ایران بکجا رسیده که لاوروف مثل یک زور گیر که مواضب تحت الحمایه ی خود است از دیگرا می خواهد که به ایران احترام بگذارند. غیرت و سیاست رهبری را باش. یادتان هست که رهبری همه را به بی غیرتی و بی تدبیری سیاست متهم کرد. حالا ایرانیها باید به ریش امامشان گلاب بپاشند که کارش به اینجا رسیده. اشهد ان علی خامنه ای الاالله!
زمانه جان ترا خدا این یکی رو دیگه سانسور نکن تمامی آداب و لفظ قلم و لفظ قدم در آن رعایت شده.

-- بدون نام ، Mar 22, 2009 در ساعت 02:54 PM

روسیه با باج هایی که از ایران می گیرد چرا از ایران حمایت نکند!

-- رحیم ، Mar 22, 2009 در ساعت 02:54 PM